2021-04-19
Fotocollage: FST.

Musik ❤ Film: Att använda musik i film, tv och reklam

Välkomna till ett webbinarium om att använda musik i film, tv och reklam. En plats för nya kreativa idéer och samarbetsmöjligheter.

FST är initiativtagare till projektet Musik ❤ Film som, i syftet att främja upphovsrätten och stärka upphovspersoners förutsättningar, verkar för långsiktigt kunskapsutbyte och en dialog mellan aktörer inom musik och aktörer inom film, TV och reklam som använder sig av musik. Det långsiktiga resultatet blir förhoppningsvis insikter i varandras yrkesroller och processer för att skapa förutsättningar till bra samarbeten.

Det första webbinariet Att använda musik i film, tv och reklam arrangeras i samarbete med Musikförläggarna. Programmet är kostnadsfritt och sker digitalt via verktyget Zoom.

Datum: Tisdagen den 27 april kl. 14.00 - 15.30
Avgift: Kostnadsfritt
Anmälan: https://musikfilm.typeform.com/to/zPCqBl1R

Musik i film, tv och reklam är ett område där två kreativa branscher möts och där goda samarbeten är viktiga. Vi vill därför belysa de olika områden av musik som används i film – score, produktionsmusik, licensiering av pre-existerande musik – samt de olika rollerna som möts i ett ”musik till rörlig bild”-projekt, exempelvis filmproducent, regissör, klippare, kompositör, music supervisor, förlag, produktionsmusikbolag osv. Vilka förutsättningar behövs för de bästa samarbetena?

Medverkande
• Patrik Andersson, producent & head of development på B-Reel Films
• Rebekka Karijord, filmkompositör
• Jonas Björkbacka, co-director of sync på Sony Music Publishing
• Sanna Hähnel, music supervisor på Universal Production Music

Moderator: Jonas Pedersen Hardebrant, distributions- och utvecklingsansvarig på DocLounge och med lång erfarenhet inom filmbranchen. 

För mer information, kontakta FST:s projektkoordinator Ida-Lee Brandel.