Tidskriften Tonsättaren
Vår tidskrift Tonsättaren har uppehåll sedan 2017. Tonsättaren har genom åren utkommit med 4 nummer per år och här nedan finner du alla nummer sedan 2001 i Pdf-format.
Om du inte kan läsa Pdf-format behöver du gratisprogrammet Acrobat Reader© från Adobe™
År 2016
Tonsättaren Nr. 4 | 2016
Det klingar nytt på landets teatrar
Enbart uruppföranden på tysk festival
Lärorika residens i utländska orkestrar

Tonsättaren Nr. 3 | 2016
Storregion som kris och möjlighet
Musikmöten över gränserna
Connections - svensk musik på export
Nordisk musik flyttar västerut
Naturmagi på nordisk musikfest

Tonsättaren Nr. 2 | 2016
Mats Persson och radions gröna öga
Presentation av ny orkestermusik i samarbete med Malmö Live
Hjärnan svänger av musik
Riksting för vem?
Sofia Jerneck börjar arbeta för FST

Tonsättaren Nr. 1 | 2016
Streich hör änglar i Sacre-Coeur
Allt om Svensk musikvår och New Directions
Inspirerade komponister improviserar på Värmdö
Hitta rätt musik med FSTs app!
Jenny Hettne - tonsättare och träningsinstruktör
RÄTTELSE: I den tryckta Tonsättaren 1.2016 blev en rubrik på omslaget dessvärre felaktig. Den tonsättare som också arbetar som träningsinstruktör heter Jenny Hettne och inget annat.

År 2015
Tonsättaren Nr. 4 | 2015
Musikalisk nyfikenhet som drivkraft
Min starkaste musikupplevelse - Tobias Broström
Nytt och jämställt på Kungliga musikhögskolan
Noternas vara eller inte vara
Kul med konstmusik på kreativt kollo

Tonsättaren Nr. 2-3 | 2015
Nya verk på Berwaldhallen
Inspiration i Winterviken
Så får tonsättarna bättre betalt
Skrämmande repertoarstatistik
RÄTTELSE:
Fotografen till Min starkaste musikupplevelse har i tidningen dessvärre fått fel namn. Det är Göteborgsfotografen Ola Kjelbye och ingen annan som har fotograferat Paula af Malmborg Ward.

Tonsättaren Nr. 1 | 2015
Rapport från stormens öga
Jakten på den nya publiken
Improvisation – ett sätt att komponera
Starka musikupplevelser

År 2014
Tonsättaren Nr. 3 | 2014
Kropp och ljud på ung festival
Nordiskt tonsättarmöte i Oslo
Kreativt komponerande i Winterviken
Hur står sig svensk musik i världen?

Tonsättaren Nr. 2 | 2014
Att välja väg
Kulturen som valfråga
Årets viktigaste valfråga

Tonsättaren Nr. 1 | 2014
Nyttan av det konstmusikaliska området
Trio med tro på tonerna
Konstmusik på topplistan
Hon tar ton för samtidsmusiken

År 2013
Tonsättaren Nr. 3 | 2013
Vägar framåt för operan
Beethoven tar kvinnornas plats
Svensk musik på repertoaren - så här tycker musikerna själva!

Tonsättaren Nr. 2 | 2013
Levande music från förr och nu
Skriva musik eller diska - det är frågan!
Japaner spelar svenskt
Operan som nybygge

Tonsättaren Nr. 1 | 2013
Tonsättaren som tillgång
Från symfonier till sydda syntar
Vi besöker IDKA i Gävle
Visionärt musikmöte i Bryssel

År 2012
Tonsättaren Nr. 4 | 2012
Organist med rätt att komponera
Musik till glädje och förargelse i kyrkan
Nytt utan måsten i storkyrkan
Ett samlat grepp om publiken

Tonsättaren Nr. 3 | 2012
Bra vibrationer
Nordiska musikdagar 2012 - Klingdikt
Opera byggd på kända teman
P2 i förvandling

Tonsättaren Nr. 2 | 2012
Manliga fantasier på operan
En festivalgeneral tar ton
Med flyt genom musikhistorien
Vital nämnd tänker nytt om PR

Tonsättaren Nr. 1 | 2012
Tonsättarnas Tomas Tranströmer
Ny sprängkraft i gammal verkstad
Vox mot ovissheten
Föreningen Svenska Tonsättares julmiddag 2011

År 2011
Tonsättaren Nr. 4 | 2011
Nordisk musik i nytt ljus
En ljuspunkt för musiken
Över alla gränser

Tonsättaren Nr. 3 | 2011
Byn som bryter ny mark
Musik som får scenen att lyfta
Erfaren trettioåring med smak för det nya
Kulturfokus i Almedalen

Tonsättaren Nr. 2 | 2011
Myndighet med konstnärliga visioner
Att bädda för jämställdhet
En av nio
Kultur med företagsanda

Tonsättaren Nr. 1 | 2011
Nytt och fräckt i Kulturskolan
Duo med egensinne
På spaning efter filmens toner

År 2010
Tonsättaren Nr. 4 | 2010
Tänk på avståndet mellan ny musik och plattform...
Nutidsorientering i svenska orkestrar?
Samstämda svin speglar samtiden

Tonsättaren Nr. 3 | 2010
Kulturen intog Almedalen
Valenkät: Kulturpolitik och konstmusik
Unga i fokus på festival

Tonsättaren Nr. 2 | 2010
Festival i samspel med nuet
Nyskrivet! – ett drömspel i tre akter om jakten på samtidsdramatiken
Kreativ näthärva i förvandling

Tonsättaren Nr. 1 | 2010
Komponist – javisst!
Utredning i fortissimo
Teknik, publik och moralpanik – eller den alternativa filmhistorien

År 2009
Tonsättaren Nr. 4 | 2009
Kulturpolitiken och tonsättarna
Pilotprojekt för konstnärer

Tonsättaren Nr. 3 | 2009
Happy Nordic Music Days i Oslo
Inferno
Från förarsätet på buss 53...

Extramaterial till Tonsättaren Nr. 3 | 2009
Från förarsätet på buss 53: Extended Version

Tonsättaren Nr. 2 | 2009
Vad händer med musiken i det stora Norrland?
Nutidsjubel i Gävle

Extramaterial till Tonsättaren Nr. 2 | 2009
Vad händer med musiken i det STORA Norrland?

Tonsättaren Nr. 1 | 2009
Upphovsrättens ekonomiska betydelse
Var är debatten om Kulturportföljerna?

År 2008
Tonsättaren Nr. 3 | 2008
Behövs musik i undervisningen?
Rikskonserter minskar
Nytt Tonsättarstipendium

Tonsättaren Nr. 1 | 2008
Manifest för kammarmusiken
Ekonomiska perspektiv på musik
Musikerorganisationer: MUC, SMF, SYMF, LINK

År 2007
Tonsättaren Nr. 4 | 2007
Kvinnliga tonsättare i Sverige
Forspring i Norden

Tonsättaren Nr. 3 | 2007
Så funkar det – Svenskt Musikliv: Kungliga musikaliska akademien
Nordiska Musikdagar intog Norrköping

Tonsättaren Nr. 2 | 2007
Vad händer på Nordiska Musikdagar?
Så funkar det – Svenskt Musikliv: Konstnärsnämnden
Högt och lågt

Tonsättaren Nr. 1 | 2007
Vad ska man ha konserthus till?
Neo – ny ensemble för ny musik
Två miljoner till iOpera

År 2006
Tonsättaren Nr. 4 | 2006
Ny struktur för ny musik?
Samarbete kan ge satsning på ny kyrkomusik?
Modernismen – vän eller fiende?

Tonsättaren Nr. 3 | 2006
Musikaliska vallöften
Programläggning, makt och genus

Tonsättaren Nr. 2 | 2006
Nordiskt ljus – nordiskt musiksamarbete, del II
Musikaliska vallöften
Orkesterutredningen

Tonsättaren Nr. 1 | 2006
Musikaliska vallöften
Så funkar det – svenskt musikliv: Kulturrådet

År 2005
Tonsättaren Nr. 4 | 2005
Digitalradio av 2010 års snitt
Så funkar det – svenskt musikliv: Rikskonserter
GAS, Göteborg Art Sounds, 2005

Tonsättaren Nr. 3 | 2005
Kalvfestivalen
Nord i mörker
Så funkar svenskt kulturliv

Tonsättaren Nr. 2 | 2005
Visioner för P2
Pressen tycker om P2
Radions betydelse för ny musik

Tonsättaren Nr. 1 | 2005
Tonsättaren får ny redaktör
Mr Stockholm New Music
Nyinvalda medlemmar

År 2004
Tonsättaren Nr. 3 | 2004
Hör upp kammarmusikdebatt
Nordiska Musikdagar 2004
Silja & Viking — en spions betraktelse
Bo Wallner in memoriam

Tonsättaren Nr. 2 | 2004
Minnesord
Festivalen i Kalv
Rikskonserter och Länsmusiken måste stärkas!

Tonsättaren Nr. 1 | 2004
Musikfunderingar No 1
Anders Franzén ny operachef i Stockholm
Varför har vi musik? – ett genmäle
Snålare vindar kring Sveriges musik- och kulturskolor – rekrytering till musiklivet hotat

År 2003
Tonsättaren Nr. 4 | 2003
Stenhammarprojektet
Nutida musik in i skolan
Den enträgna pianopionjären

Tonsättaren Nr. 3 | 2003
Den omstörtande Dag Wirén
Göteborg Art Sounds 2003
Varför har vi musik?

Tonsättaren Nr. 2 | 2003
Musikfunderingar No 2 2003
Dirigenter i förening
Oreda i språklådan
Hugo Alfvénpriset 2003

Tonsättaren Nr. 1 | 2003
Musikfunderingar No 1 2003
Stiftelsen Internationella Vadstena-Akademien
Frågor och... svar?

År 2002
Tonsättaren Nr. 4 | 2002
Fylkingen
Mångfaldens problematiska ansikte
Magma

Tonsättaren Nr. 3 | 2002
Stockholm New Music 2003
Tonsättare tar över konserthuset
Kammarmusiken i kris – kammarmusiken lever
I Dieselverkstaden

Tonsättaren Nr. 2 | 2002
Samtal med Marita Ulvskog
Regattadomen – ett unikt plagiatmål
Rapport från ett samtal om konstmusiken i skolan

Tonsättaren Nr. 1 | 2002
Musikfunderingar no 1
Visioner hos en konserthuschef
Varför konstmusik i skolan?

År 2001
Tonsättaren Nr. 4 | 2001
Seminarium om nutida konstmusik
Skilda världar – men bara en tolkningsmodell

Tonsättaren Nr. 3 | 2001
Att sälja sig dyrt. Om tonsättaren och framtiden
Nya medlemmar 2000
Juristen har ordet: kulturmoms

Tonsättaren Nr. 2 | 2001
Möt Mozart idag medan han lever!
Conditions for creative artists in Europe
Juristen har ordet: Kopiering för enskilt bruk
Gageego! -...va?
