Styrelse

Martin Jonsson Tibblin

Foto: Elisabeth Ohlson Wallin
Ordförande

Martin Jonsson Tibblin är född 1975 och uppvuxen i Lidköping. Han har Diplomexamen i komposition, är utbildad inom musikvetenskap och har arbetat som klangregissör, producent och teknisk konsult. Som tonsättare rör han sig i flera genrer – såväl kammarmusik som EAM, orkestermusik och opera.

Martin Jonsson Tibblin har varit verksam ett flertal år som operativ chef på Deluxe Music i Stockholm innan han tog sig an uppdraget som FST:s ordförande 2017. Han sitter även i styrelsen för Stim och för ICE Licensing ltd. i London samt i Stiftelsen Saltös styrelse.

Tel: +46 709 641693

Ylva Fred

Foto: Martin Jonsson Tibblin.
Vice ordförande

With a background in design, costume, fashion and scenography, Ylva Fred today works mainly within the field of contemporary classical music as a composer. Other than concert hall music, her work also includes music for film, theatre, dance and more, both internationally and in Sweden where she is based. When opportunity is given, Ylva is very thankful for close collaborations with musicians or other artists.

Characteristics for her music are symbolism, humor and nostalgia and her aim is to describe states or tales with a hint of classical Swedish kitchen sink realism.

Ylva Fred's work includes music for solo instruments, chamber ensembles and orchestra, to graphical scores and electroacoustic music.

For more information and full repertoire, please visit https://www.ylvafred.com/repertoiree

Johan Blixt

Foto: Pontus Eklund
Andre vice ordförande

Johan Blixt (f. 1991 i Karlstad) tog under uppväxten valthornslektioner på Kulturskolan och på Sundstas musikgymnasium. Blixt började studera komposition på Musikhögskolan Ingesund. Efter två år på Ingesund fortsatte han på kandidatprogrammet på Kungl. Musikhögskolan med studier för Pär Lindgren. Kompositionsstudierna med inriktning västerländsk konstmusik avslutades med symfoniorkesterverket Kanoper som uruppfördes på Berwaldhallen av KMH:s symfoniorkester.

År 2017 tog han en masterexamen för Karin Rehnqvist med kammaroperan Dags som uppfördes på Operahögskolan i ett samarbetsprojekt med librettist och sångare från SKH. Tillsammans med tonsättaren Gustav Lindsten och blockflöjtisten Clara Guldberg Ravn driver Johan projektet Svävningar för att skriva ny blockflöjtsmusik. Som gjorde sin första konsert 2019 på Skeppsholmen med stycket Konversationer som kretsar kring självupplevda och fiktiva konversationer.

Johan Blixt frilansar för tillfället som tonsättare samt arbetar som ljudläggare och ljudtekniker på teater. Han är även ordförande i i styrelsen för Samtida Musik.

För mer information: www.johanblixt.com

Henrik Denerin

Foto: privat
Styrelseledamot

Henrik Denerin was born in Sweden in 1978. His education includes a master degree in Composition with prof. Luca Francesconi at Malmö Academy of Music as well as studies with Karlheinz Stockhausen and musicologist Richard Toop. He’s a board member of Levande Musik (Gothenburg) and one of the artistic directors of the festival Kontinent Dalsland.

Henrik is enjoying a prolific international career as a composer. Over the years his music has been performed in Europe, Asia, Australia and America by ensembles, orchestras and musicians such as Ensemble Recherche, Ensemble Aleph, Athelas, Kammerorkester Basel, Gageego!, L’instant Donné, Vertixe Sonora Ensemble et al. His works has been programmed at international festivals for contemporary music including ISCM, Nordic Music days, Donauechingen, Darmstadt Ferienkurse, Mixtur Festival, Melbourne International Arts Festival and others. Denerins music is often defined by its effort to prioritize questions over answers – those questions tend to be driven by investigations into what might be possible and what the implications of those possibilities might be.

Anna-Karin Klockar

Foto: Thomas Fahlander.
Styrelseledamot

Anna-Karin Klockar tog examen vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm 1985, efter att ha studerat med Lars-Erik Rosell, Daniel Börtz, Arne Mellnäs, Bengt-Arne Wallin och Per-Gunnar Alldahl. Efter avslutade studier flyttade Anna-Karin till Rom, där hon arbetade i 25 år med klassisk-, folk-, och kommersiell musik. Hon har studerat piano, orgel och cello och har dirigerat kör i både Italien och Sverige. Mycket av Klockars arbete i Italien var inom film- och tv-industrin där hon samarbetade med Luis Bacalov, Riz Ortolani, Bruno Zambrini, Pino Donaggio och Maurizio Abeni. 

Anna-Karin Klockar har med sin expressiva och personligt färgade ton blivit känd i det internationella körlivet sedan hon vann Allmänna Sången & Anders Wall Composition Award 2016 med Speeches, tre tonsatta tal för blandad kör. Hon har också vunnit Svenska kyrkans kompositionstävling med Missa Dalecarliensis (2014) och Polyphonos-tävlingen i Seattle (2017). Hon fick en beställning av Kungl. Musikaliska Akademien att skriva ett jubileumsverk för att uppmärksamma H.M. Konungens 50 år på tronen. Verket Visa om en visa uruppfördes i oktober 2023 av Orphei Drängar vid en konsert i Uppsala slott i närvaro av Deras Majestäter.

För mer information om Anna-Karin Klockar, se här.

Katarina Leyman

Foto: privat
Styrelseledamot

Tonsättaren Katarina Leyman (1963) kommer ursprungligen från ön Orust i Bohuslän men lever och verkar nu i Stockholm. Under åren 2000-2005 studerade hon komposition och musikteoripedagogik vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Hon har även studerat i Boston USA, under 6 år, där hon tog en masterexamen i komposition vid New England Conservatory of Music 1995 och dessförinnan en dubbel kandidatexamen i komposition och filmmusikkomposition vid Berklee College of Music 1993.

Katarinas musik har framförts i stora delar av Europa, i USA, Sydamerika och Ryssland, bland annat vid Östersjöfestivalen 2010, ISCM World New Music Days Zagreb 2011 och Nordic Music Days Reykjavik 2011, Brassfestivalen Signal Gävle 2014, Saxå kammarmusikfestival 2015, Sound of Stockholm 2016. Orkestermusiken har framförts av orkestrar som Stockholmsfilharmonikerna, Radiosymfonikerna, Norrlandsoperans och Gävles symfoniorkester m.fl. Genombrottsverket Solar Flares, ett beställningsverk av SR Berwaldhallen, uruppfördes under Östersjöfestivalen 2010.

Tebogo Monnakgotla

Foto: Oscar O'Ryan
Styrelseledamot

With recent and upcoming premieres at the Grant Park Festival in Chicago (Marina Piccinini and Andreas Haefliger), with the BBC symphony orchestra (Johan Dalene) and a residence at Tanglewood, Monnakgotla is an internationally acclaimed composer.
 
Tebogo Monnakgotla was born and raised in Uppsala. At the age of ten, Tebogo started to play the cello in the town music school. In 1994 she started to study composing and cello playing at Piteå College of Music, in 1999 continuing her studies at the Royal College of Music in Stockholm, where she finished her postgraduate diploma studies in 2006.

Per Anders Nilsson

Foto: Gun Nilsson.
Styrelseledamot

Per Anders Nilsson (1954) fil.dr/professor emeritus vid Högskolan för scen och musik vid Göteborgs universitet och medlem i FST sedan 2001. Är huvudsakligen aktiv inom elektronisk musik och improvisation. Han studerade saxofon och elektroakustisk musik vid Musikhögskolan i Göteborg 1981-87. År 2011disputerade han i ämnet musikalisk gestaltning med avhandlingen A Field of Possibillities: Designing and Playing Digital Musical Instruments.

Nilsson var föreståndare för Lindbladstudion vid Högskolan för scen och musik mellan 1998 och 2006 och under åren 2014–2020 var han proprefekt och viceprefekt forskning vid samma institution. Har varit inbjuden som tonsättare och/eller så kallad visiting scholar vid internationellt erkända universitet inriktade mot elektronisk och datorstödd musik, såsom GRM i Paris, CNMAT vid UC Berkeley, CREATE vid UC St Barbara samt CCRMA vid Stanford.

Det akusmatiska stycket La gamme Voiture XM beställdes av GRM i Frankrike 1999. Han har medverkat vid GAS-festivalen, NIME och ICMC-konferenser samt uppträtt med välkända improvisationsmusiker som Evan Parker, AMM (Eddie Prévost och John Tilbury). Han har också komponerat för och spelat med Beam Stone, duo pantoMorf och Natural Artefacts.

Per Anders Nilsson har varit styrelsemedlem för Levande Musik i Göteborg och Kalvfestivalen. Ingår för närvarande som forskare i forskningsprojektet Systemisk improvisation som stöds av Vetenskapsrådet.

För mer information om Per Anders Nisson, se här och https://www.gu.se/om-universitetet/hitta-person/perandersnilsson