2016-10-23
Svenska uruppföranden i New York och Washington

Svensk musik overseas

350 verk, 163 urpremiärer, 150 verk exklusivt skrivna för dem – Ensemble mise-en har, efter fem år som grupp, en imponerande repertoarlista. Nu tar de sig an verk av fem svenska tonsättare och ger konserter i New York 24/9, Washington 25/9 och 10 november 21.00 spelar de på festivalen Sound of Stockholm, i Kulturhuset i centrala Stockholm. På denna konsert framför de även en rad högaktuella amerikanska tonsättare.

Trots sin relativt unga ålder har Ensemble mise-en redan etablerat sig som en viktig grupp för nutida musik i USA. Möjligen är det kombinationen nyfikenhet och kompetens som gör det. Konstnärlige ledaren Moon Young Ha är själv tonsättare och passionerat intresserad av ny musik.

– Visst finns det mycket intressant i äldre musik, men ny musik ger mig något helt annat.  Den inspirerar mig på ett annat sätt.

Ensemblen, som är baserad i den mångkulturella smältdegeln New York, ser det som fullkomligt naturligt att ta sig an musik från olika länder och kulturer. Inom projektet Connections har de tidigare spelat musik av österrikiska och danska tonsättare. Nu har turen kommit till Sverige. Musik av fem svenska tonsättare framförs under oktober och november vid konserter i Scandinavia House i New York, House of Sweden i Washington samt på Kulturhuset under festivalen Sound of Stockholm.
– Moon Young Ha hörde av sig till oss med denna idé i maj 2015, och då de verkar vara en seriös och etablerad grupp nappade vi på deras förslag om samarbete, berättar Martin Q Larsson, ordförande för FST, som tillsammans med STIMs promotionsnämnd stöttar satsningen.

Inledningsvis utlyste FST en call for sketches, till vilken ett trettiotal av föreningens medlemmar skickade in förslag. Ensemblen valde sedan själva ut sex verk att arbeta vidare med.
– Det var ett mycket kollektivt arbete i ensemblen, förklarar Moon Young Ha. Vi gick igenom skisserna tillsammans och valde ut de vi fann mest spännande. Sedan försökte vi hitta en bra mix mellan olika stilar och musikaliska språk.

Givande workshop i Stockholm

Första träffen i Sverige ägde rum i oktober förra året.
– De höll en konsert samt träffade de utvalda tonsättarna och testspelade lite, berättar Martin Q Larsson.

Mauro Godoy Villalobos är en av de tonsättare som medverkar i projektet.
– Vid det första mötet var mitt verk ”Imagen Sin Tiempo” en skiss, visserligen en ganska detaljerad sådan men långt ifrån ett färdigt stycke. Formen och idéerna fanns men var inte utvecklade i den utsträckning jag önskade, berättar han.

Under våren komponerade han och de andra tonsättarna färdigt sina verk.
– Jag har behållit formen och och strukturen, men utvecklat och förlängt varje del. Ensemblen har inte velat påverka utformningen, men jag har ändrat vissa tekniska delar av stycket då det inte riktigt fungerade vid workshopen förra hösten.

Förhoppningen från FST:s sida är att projektet ska göra att det musikaliska samarbetet mellan Sverige och USA kan öka. Till konserterna i USA bjuds amerikanska tonsättare, musiker och tonsättarorganisationer in.
– Vi vill uppmuntra fler amerikanska ensembler att spela svensk musik. Samarbetet med Ensemble mise-en skapar goda förutsättningar för det, då de håller mycket workshops och residens samt turnerar mycket.
Moon Young Ha är själv förtjust i det svenska samarbetet och hoppas kunna behålla de nya verken på repertoaren.
– I USA är svensk musik fortfarande lite mystisk. Det spelas knappt någon svensk musik alls här. Det vill vi ändra på, så jag hoppas att vi får tillfälle att framföra den svenska musiken även efter höstens tre konserter.

Musik är global i vårt århundrade

Att det skulle finnas något särskilt svenskt tonspråk kan, den ursprungligen sydkoreanske tonsättaren/musikern dock inte påstå.
– Varje tonsättare har sin egen röst och tonspråk. I vårt århundrade är det omöjligt att skilja olika länders tonsättarspråk. I Tyskland använder många tonsättare noise liksom Helmut Lachenmann, men många skriver också traditionell musik. I New York är det populärt med postminimalistisk musik, men många arbetar också med spektrummusik och new complexity.

Moon Young Ha ser fram emot konserterna och upplever arbetet med de svenska tonsättarna som mycket stimulerande.
– I synnerhet var det väldigt lyxigt att få träffa dem under workshopen i Stockholm.

Hur kommer det sig att det inte finns någon kvinna bland de svenska tonsättarna?
– Vi valde ut ett verk av en kvinnlig tonsättare, men tyvärr slutförde hon inte projektet. Vi brydde oss faktiskt inte om kön i urvalsprocessen, utan letade, som alltid, efter den mest intressanta musiken. Vår ensemble består av nästan lika många kvinnor som män och vi har tidigare arbetat med flera kvinnliga tonsättarorganisationer. Att det blev så här denna gång var helt och hållet ett sammanträffande.

Text: Anna Hedelius. Artikeln kan även läsas i Tonsättaren 3/2016


Connections: Svensk nutida musik

Scandinavia House, Manhattan, 24 oktober 

House of Sweden, Washington, 25 oktober

Sound of Stockholm, Kulturhuset, 10 november

Verk av Lars Bröndum. Amanda Feery. Mauro Godoy-Villalobos, Sungju Hong, Fabian Svensson, Frances White, Henrik Denerin, Eunyoung Lee och Kristofer Svensson.

Musiker: Kelley Barnett, flöjt, Tony Park, klarinett, Yumi Suehiro, piano, Maya Bennardo, violin, Evan Runyon, kontrabas, Moon Young Ha, tonsättare/dirigent

Connections arrangeras av Föreningen Svenska Tonsättare, i samarbete med Scandinavia House, Svenska Ambassaden och Sound of Stockholm, med stöd av Stims Promotionnämnd, Svensk Musik och Konstnärsnämnden.