Anders Nilsson, Erik Westbergs Vokalensemble och Vattnäs Konsertlada tilldelas priser
Rosenbergpriset tilldelas tonsättaren Anders Nilsson
Rosenbergpriset, instiftat 1982 av Föreningen Svenska Tonsättare, delas ut till en tonsättare med betydelsefull och nyskapande verksamhet bakom sig. Prissumman är 75 000 kr.
Motiveringen lyder:
Anders Nilsson hör till de stora svenska tonsättarna i sin generation. Hans konstnärskap präglas av både djup och tillgänglighet. Rosenbergpriset tilldelas honom för hans rika produktion, hantverksskicklighet, samt stora konstnärliga integritet.
– Jag är naturligtvis mycket hedrad och glad över denna visade uppskattning från kollegorna i FST av min musik som ju de senaste åren och i likhet med Hilding Rosenberg varit inriktad mot symfonin som form – hitintills fem symfonier och en sjätte på gång – men också mot musikdramatiken i tre operor, varav Zarah, om Zarah Leander och hennes karriär i Nazityskland som sattes upp av Folkoperan 2007, är kanske den mest omtalade, säger Anders Nilsson.
Interpretpriset tilldelas Erik Westbergs Vokalensemble
Interpretpriset, instiftat 1982 av Föreningen Svenska Tonsättare delas ut till musiker, ensembler, körledare eller dirigenter som särskilt utmärkt sig genom att framföra samtida konstmusik. Prissumman är 50 000 kr.
Motiveringen lyder:
Erik Westbergs Vokalensemble får priset för sitt stora och mångåriga engagemang i och arbete för ny svensk körmusik. Genom ett stort antal beställningar och sin internationella genomslagskraft når de ut till en bred allmän publik.
– Åh, så fantastiskt roligt att få detta erkännande! Från det att vi bildades har det varit viktigt att beställa ny musik – att få utforska nya verk med tonsättare – det är ett av mest spännande delarna i vårt körarbete. Mina sångares stora och hängivna engagemang, liksom möjligheten till inspelningar med producent Gunnar Andersson och ljudtekniker Håkan Ekman, har varit förutsättningen för ett kreativt skapande. Jag är en lycklig dirigent!, säger Erik Westberg.
Musikens möjliggörare tilldelas Anna Larsson och Göran Eliasson/ Vattnäs Konsertlada
Priset Musikens Möjliggörare, instiftat 2010, utdelar Föreningen Svenska Tonsättare till en konsertarrangör eller producent vars insatser varit av stor betydelse för nutida konstmusik. Priset innebär att mottagaren får beställa ett musikverk till ett värde av 50 000 kronor.
Motiveringen lyder:
Med personligt mod och idealism har Anna Larsson och Göran Eliasson startat och etablerat en högkvalitativ scen för ny opera i hjärtat av Dalarna. På hög konstnärlig nivå tillgängliggör de svensk operamusik för både lokal och internationell publik.
– Vi är enormt hedrade och tacksamma, särskilt fint att få ett pris ett år som detta när allt varit omöjligt att ”möjliggöra”. Stort tack!, säger Anna Larsson och Göran Eliasson.
Priskommittén har i år bestått av Carin Bartosch Edström, Catharina Palmér och Jonas Söderman Bohlin.
Om pristagare
Anders Nilsson studerade komposition på Musikhögskolan i Stockholm för prof. Gunnar Bucht. Andra viktiga influenser mottogs av gästlärare som Brian Ferneyhough och av Luciano Berio. Under perioden 1988-1993 undervisade även i instrumentation på Musikhögskolan i Stockholm. Alltsedan 1993 återigen verksam som tonsättare på heltid. De senaste åren har den kreativa verksamheten varit inriktad på musikdramatik. Nilsson har erhållit beställningar för framstående solister, ensembler och orkestrar i såväl Sverige som utomlands. Hans verk har erhållit priser i internationella kompositionstävlingar och i andra sammanhang, t.ex. utdelades det stora Christ Johnson-priset år 2000 för Concerto Grosso I. Requiem erhöll 2011 Musikförläggarnas pris för Årets bästa komposition i kategorin för orkesterverk och opera. Hans senaste uruppförda verk, Cellokonserten, var Sveriges Radios/P2:s beställningsverk skrivet för och framfört av Amalie Stalheim med Malmö Symfoniorkester under ledning av Patrik Ringborg i februari 2020 på Malmö Live. Kontrabaskonsert Lost Birds kommer att uruppföras i Kiev i december med den holländske basisten Niek de Groot som beställt konserten, samt symfonierna nr. 5 och 6.
Erik Westbergs Vokalensemble bildades 1993 och består av 16–20 sångare. Ensemblens körledare och dirigent är Erik Westberg, professor i kördirigering och körsång vid Musikhögskolan i Piteå, Luleå tekniska universitet. Ensemblens medlemmar kommer från norra Sverige och Finland och är verksamma som solister, kyrkomusiker och musiklärare. Ensemblen har beställt och uruppfört ett 50-tal verk av bland andra Gunnar Eriksson, Tebogo Monnakgotla, Jan Sandström, Sven-David Sandström, Carl Unander-Scharin, Arvo Pärt och Paula af Malmborg Ward.
Över fyrtio turnéer till Asien, Europa, Nord- och Sydamerika har genomförts. Vokalensemblen var engagerad i projektet ”Körsång för fred och rättvisa” med turné i Tonga och Samoa vid millennieskiftet. Ensemblen har tillsammans med Musikhögskolans kammarkör i Piteå och Naxos spelat in samtliga a cappella-verk av Wilhelm Peterson-Berger. Erik Westbergs Vokalensemblen har också gjort ett flertal inspelningar för Sveriges Radio i samarbete med EBU (European Broadcasting Union).
Vattnäs Konsertlada uppfördes 2011 av operasångarna och makarna Pers Anna Larsson och Göran Eliasson för egna medel på den egna tomten i Annas fäderneby Vattnäs strax utanför Mora. Makarna ville skapa en enkel och vacker spelplats för dina drömprojekt. Publiken har hittills kunnat njuta av fyra kammaroperor, varan en världspremiär, och ett stort antal konserter av högsta klass i Dalarnas enda konserthus. Verksamheten drivs av Stiftelsen Vattnäs Konsertlada i samarbete med Vattnäs Konsertlandas Vänförening. Operaföreställningarna produceras i samarbete med produktionsbolaget Fal Parsi.
Tidigare pristagare
Rosenbergpriset
Madeleine Isaksson (2018), Kent Olofsson (2017), Thomas Jennefelt (2016), Jan Sandström (2015), Lise-Lotte Norelius (2014), Miklós Maros (2013), Klas Torstensson (2012), Hanna Hartman (2011) Folke Rabe (2010), Guds söner: Kent Tankred och Leif Elggren (2010 ), Victoria Borisova-Ollas (2009), Henrik Strindberg (2008), Rolf Martinsson (2007), Karin Rehnqvist (2006), Anders Hillborg (2005), Pär Lindgren (2004), Dror Feiler (2003), André Chini (2002), Rolf Enström (2001), Hans Gefors (2000), Mikael Edlund (1999), Sven-David Sandström (1998), Åke Parmerud (1997), Daniel Börtz (1996), Bengt Hambræus 1995), Lars Edlund (1993), Akós Rozman (1992), Arne Mellnäs (1991), Lars Johan Werle (1990), Sven-Eric Johansson (1989), Sven Erik Bäck (1988), Anders Eliasson (1987), Åke Hermanson (1986), Jan W Morthenson (1985), Lars-Gunnar Bodin (1984), Hans Holewa (1983) och Ingvar Lidholm (1982).
Interpretpriset
Christian Karlsen (2018), Anna Petrini (2017), Anna Christensson (2016), Karin Hellqvist (2015), Gageego! (2014), Martin Fröst (2013), Norrbotten NEO (2012), Jan Risberg (2011), Duo Ego/Monica Danielsson och Per Sjögren (2010), The Gothenburg Combo/David Hansson och Thomas Hansy (2009), Jeanette Bjurling (2008), Ivo Nilsson (2007), Ingemar Månsson (2006), Pärlor För Svin (2005), Jonny Axelsson (2004), Duo Gelland (2003), Gunnar Eriksson (2002), Olle Persson (2001), Link/Levande Interpreter Av Nutida Konstmusik (2000), Hans-Ola Ericsson (1999), B Tommy Andersson (1998), Kjell Inge Stevensson (1997), Håkan Hardenberger (1996), Dan Laurin (1995), Stockholms Saxofonkvartett (1994), Utdelades ej (1993), Eva Österberg (1992), Jörgen Pettersson (1991), Nils-Erik Sparf och Anna Lindal (1990), Ansgar Krook (1989), Kroumata-Ensemblen (1988), Rascher-Kvartetten (1987), Helen Jahren (1986), Christian Lindberg (1985), Ilona Maros och Kerstin Ståhl (1984), Magnus Andersson (1983) samt Kristine Scholz och Mats Persson (1982).
Musikens möjliggörare
Jörgen Pettersson och Mattias Rodrick (2018), Karin Starre (2017), Erik Skagerfält (2016), Martin Lindman (2015), Nils Spangenberg (2014), Maria Sundqvist (2013), Thomas Bjelkeborn (2012), Thomas Liljeholm (2011), Birgitta Tollan (2010), Bengt Holmstrand (2009) och Kjell Englund (2008).