Nominerade till Musikförläggarnas Pris 2016
Musikförläggarnas Pris delas årligen ut till svenska låtskrivare, kompositörer och textförfattare. Priset instiftades år 2003 av branschorganisationen Musikförläggarna. Det syftar till att uppmärksamma årets mest framstående svenska musikskapare. Inom konstmusik har dessa åtta tonsättare nominerats med följande verk:
Nominerade till årets konstmusikpris LITEN ENSEMBLE/KAMMARMUSIK
Anna-Lena Laurin [Manus] – Concerto for Guitar
Daniel Börtz [Gehrmans Musikförlag] – I mörkret av röster
Sofia Jernberg [Manus] – Lek
Sven-David Sandström [Gehrmans Musikförlag] – Tre dikter
Nominerade till årets konstmusikpris STOR ENSEMBLE/OPERA
Albert Schnelzer [Gehrmans Musikförlag] – But Your Angel’s On Holiday, klarinettkonsert
Rolf Martinsson [Gehrmans Musikförlag] – In i evigheten
Tobias Broström [Gehrmans Musikförlag] – Theatron, konsert för två slagverkare & orkester
Victoria Borisova-Ollas [Universal Edition] – Vinden som ingenting minns
Här är citat från några av de nominerade tonsättarna:
Anna-Lena Laurin:
- Det känns verkligen väldigt roligt och hedrande att bli nominerad till Musikförläggarnas Pris. Jag har varit nominerad en gång förut men denna gång är lite speciell för mig. Att skriva Concerto for guitar med Göran Söllscher som solist och till min husorkester Camerata Nordica - var nämligen något av det mest krävande jag komponerat, jag spelar ju inte själv gitarr och det tog mig själv en vecka att spela igenom det 30 minuter långa verket och lämnade mig med många blåsor på mina fingrar. Sen var jag nöjd och kunde överlämna mitt verk till musikerna. Och då är det ju fantastiskt roligt att det fallit så himla väl ut. Sedan premiären har jag fått flera förfrågningar för just gitarr och alla tar jag emot med samma skräckblandade förtjusning!
Albert Schnelzer:
- Först och främst skulle jag vilja tacka Staffan Mårtensson som uruppförde min Klarinettkonsert But Your Angel's On Holiday tillsammans med dirigenten Anna-Maria Helsing och Norrköpings Symfoniorkester. Det är mycket hedrande att bli nominerad till det här priset och förhoppningsvis hjälper detta evenemang till med att öka medvetenheten om konstmusiken, även bland dem som normalt sett inte lyssnar på den här genren. Titeln till mitt verk är ett citat ur låten On The Death Of The Waters med gruppen Shearwater, från albumet Rook (2008).
Daniel Börtz:
- I mörkret av röster, för kör á cappella (text: Göran Sonnevi) är komponerad i direkt följd efter min opera Medea. Har med den gemensamt våldsamt starka kontraster vad gäller dynamik, känslouttryck, tempi och stark exponering av kontrasten mellan solostämmor och tutti (massan). Verket är skrivet för och uruppfört av Eric Ericsons Kammarkör (dir. Fredrik Malmberg), Stockholms Konserthus hösten 2015.
Victoria Borisova-Ollas:
- Vinden som ingenting minns för orkester och kör är skrivet år 2015 på beställning av Örebro Konserthus för invigningen av den nya konsertsalen. Stycket fick sitt uruppförande i december 2015 med Örebro Kammarorkester och Radiokören under ledning av Thomas Dausgaard.
Titel är en citat från Pär Lagerkvists diktsamling Aftonland (1953), vars texter i urval verket bygger på. Att skriva Vinden som ingenting minns var en inspirerande upplevelse. Hans texter blir musik så lätt att man inte tror sina egna öron. Eller sin egen hjärna. Eller kalla det vad ni vill....
Att få bli nominerad till Musikförläggarnas Pris i Konstmusik är lika roligt varje gång. Hittils har tre av mina större verk varit nominerade: Open Ground, The Ground Beneath Her Feet och Golden Dances of Pharaohs. The Ground Beneath Her Feet för symfoniorkester, berättare och sångsolister fick priset året 2008 och klarinettkonserten Golden Dances of Pharaohs året 2010.
Tobias Broström:
- Theatron (2015) är ett speciellt stycke för mig inte minst eftersom det skrevs till två av mina allra bästa vänner - Johan Bridger och Patrick Raab. Verket har trots sin korta livstid framförts ett tiotal gånger om man räknar med kommande konserter under 2016 och förhoppningsvis så hjälper nomineringen till att sprida verket ytterligare. Nästa framförande av Theatron är med Sveriges Radios Symfoniorkester (18-19 november) bara några dagar efter att Musikförläggarnas pris delats ut. Må bästa(!) låt vinna! Theatron är beställt av Dresdner Philharmonie, Helsingborg, Gävle och NorrlandsOperans Symfoniorkestrer. Ett klipp från uruppförandet kan ses här på Youtube.
Läs mer om Musikförläggarnas Pris 2016 på musikforlaggarna.se.