2021-01-26
Foto: Christina Rahmn.
Foto: Tommy Zwedberg.

Till minne av Tommy Zwedberg

Tommy Zwedberg (1946-2021)

Tonsättaren Tommy Zwedberg avled den 19 januari i år, efter en längre tids sjukdom. Ändå förstörde den aldrig hans optimism, hans kärlek till livet, musiken, havet och till hans närmaste.

Innan han blev tonsättare, lärde sig Tommy att spela trumpet, ett instrument där klangen inte är färdigställt, som på ett piano eller en orgel. Att söka efter en egen klang, först på sin trumpet och senare i sina kompositioner, elektroniska som instrumentala, blev Tommys livsgärning. Och som Picasso sa, han letade inte – han fann! 

Tommy fann en oerhört personlig, rik och poetisk klangvärld som kunde uttrycka och väcka en oändlig och nyanserad palett av känslor hos lyssnaren; från det dramatiska till det naiva, från näst intill romantiska linjer till klara och brutala rytmer.

Inspirerad av franska ”musique concrète” i början, med förebilder som Pierre Schaeffer och Pierre Henry, förblev hans musik mer eller mindre förankrad i denna estetik; små korta instrumentala snuttar, i ”Hanging” till exempel, som där är grunden till en 16 minuter lång komposition. Eller leksaksbåtens envisa tutande som tillsammans med en gitarrstämma blev grunden till ”Gir”.

Men i motsats till många EAM-tonsättare, var Tommy inte bara intresserad av klang, utan också noga med att strukturera sina verk. Subtila utvecklingar, förändringar, variationer istället för banala upprepningar knyter samman till stora klassiker.

Dessutom en tusenkonstnär, han var en duktig seglare och enastående tecknare! Han lyckades associera musik till bild, i en viss protest mot auktoritarismen och imperialismen i filmen As Mother, as Child, en sorts tecknade film i vilken han skapade både bilder och musik. Som matros och med egen båt har Tommy seglat i alla hav och oceaner och många av hans verk bär spår och stänk av vågspel.

Farväl käre Tommy… Ett av dina verk som berörde mig mest är ”Respit” för saxofonkvartett och elektronik. Hos mig har detta stycke alltid väckt associationer med Gauguins tavlan med titeln ”D’ou venons nous? Que sommes nous? Où allons nous?” Efter denna respit önskar jag att Euterpe och Neptun förenar sig för att blåsa förliga vindar dit du skall; kanske till Paradiset för humanister, seglare, musiker och konstnärer.

André Chini 
Tonsättare

__________________

Tommy Zwedberg hade flera förtroendeuppdrag, bland annat som ordförande i Fylkingen på 80-talet och som styrelseledamot i STIM, Föreningen Svenska Tonsättare och Svensk musik. Genom åren mottog han ett stort antal priser och utmärkelser bland annat Atterbergpriset och The VICC Alpha Award.