Ny arvodesmodell ska ge mer musik till publiken och rimligare arbetsvillkor för tonsättarna
– Arvodet baseras på nedlagd arbetstid och inte verkets längd som det har varit tidigare och vi har för första gången tagit fram arvodesnivåer baserade på en månadslön för att göra det jämförbart med övriga arbetsmarknaden, säger Dror Feiler, vice ordförande för FST.
– Vi kan inte fortsätta sponsra svenskt kulturliv genom våra låga arvoden. Det är dags att publiken och institutionerna som är beställare är med och betalar för vad musiken verkligen kostar, säger Dror Feiler.
Ny avtalsmall
FST rekommenderar nu alla sina medlemmar att i förhandlingar utgå från en minimilön på 26 880 kr per månad, vilket ligger i paritet med en frilansande stämledares lön. Med hjälp av en ny digital avtalsmall kan både beställare och tonsättare enklare förhandla fram kostnaderna för ett beställningsverk uppdelat på tonsättararvode, medverkan vid repetitioner och pressträffar, författande av programtext osv, och komma överens i ett gemensamt avtal.
– Genom den nya transparenta modellen får beställaren en insyn i hur lång tid det tar att skapa ett musikaliskt verk och det är rimligt att tonsättaren inte har lägre arvode än de som spelar musiken, säger Dror Feiler.
Målet med den nya modellen är att fler tonsättare ska kunna försörja sig på yrket så att fler nya musikaliska verk kan skapas, vilket i sin tur ger mer musik till medborgarna. En kärnfråga som FST arbetar för.
– När kultur- och demokratiministern nyligen i samband med den ökade biblioteksersättningen uttalar sig om att kulturskapare ska kunna leva på sitt arbete utgår vi ifrån att hon inkluderar tonsättare också, avslutar Dror Feiler, vice ordförande för Föreningen Svenska Tonsättare, FST.
Lär mer om avtalsmallen på avtalsmall.fst.se. Där finns även guiden Vad kostar musiken?.