2014-02-07
FST i Cannes

MIDEM ett eldorado för innovativa idéer

Över 35 svenska organisationer och verksamheter var på plats under MIDEM-mässan i Cannes i helgen som gick. Export Music Sweden var paraplyorganisation och FST representerades av ordföranden Martin Q Larsson som deltog i upphovsrättsseminarier och knöt kontakter i den nordiska paviljongen.

MIDEM beskriver sig som en plats där musikskapare, spjutspetsteknik, varumärken och talanger möts för att samla, sälja och signera ny musik, digitala lösningar och innovativa idéer. Årets MIDEM bjöd på 35 paviljonger, 150 konferenser, 1 350 företag och på plats fanns 350 journalister och över 6 400 deltagare från 75 länder.

För tonsättare är MIDEM kanske inte platsen att få en stor beställning eller ett skivkontrakt tror Martin Q. Däremot beskriver han MIDEM som ett eldorado för innovativa idéer:

– För de som har nya idéer, gärna med koppling till teknik, är MIDEM ett utmärkt forum för att träffa samarbetspartners. Alla är på jakt efter nästa ”stora grej”. Det gäller att ha en bra grundidé och helst något material – en trycksak eller klingande musik – att stoppa i händerna på den man träffar.

Och många är intresserade av konstmusik, Martin vittnar om ett flertal möten där konstmusikens och dess kreatörer efterfrågas.

– Den svenska konstmusiken står för kvalitet och nyskapande och många svenska sångare, instrumentalister och tonsättare är välkända i internationella sammanhang. Intresset för svensk musik var till och med så stort att ett band av den nya svenska Opera-Antologin stals från vår paviljong!

Utforska mer vad som hände på MIDEM.