2014-11-03
Internationell upphovsrätt

FAIR TRADE MUSIC

RAPPORT FRÅN CIAM Nashville
Nyss hemkommen från CIAMs 58:e sammankomst i Nashville, Tennesee, rapporterar ordförande Martin Q Larsson om reformerad upphovsrätt och Fair Trade Music.

CIAM, som är upphovsmannadelen av paraplyorganisationen CISAC, samlade i detta möte ett hundratal delegater från alla världsdelar utom Asien. Under två dagar diskuterades frågor rörande upphovsrättslagstiftningen i USA, Canada och Europa och begreppet Fair Trade Music.

Ny lagstiftning väntas i USA
Just nu är upphovsrättslagen i USA under översyn av kongressen som förväntas resultera i en ny lagstiftning under 2015. Arbetsprocessen presenterades ingående av Theresa Garrett från US Copyright office, som menade att det snarare rör sig om smärre förändringar än helt nya lagar vilket i viss mån liknar den Europeiska processen, där den nya kommissionen troligen kommer att presentera ett liknande arbete under våren 2015.

Forskaren David Gervais presenterade skillnaderna mellan europeisk och amerikansk upphovsrätt, som främst består i att upphovsrätten i USA enbart är en ekonomisk uppgörelse, medan man i Europa bygger mer på s.k. author’s right; att upphovspersonen även har kontroll över hur musiken används. Kanada har en blandning av ovanstående tillvägagångssätt. Rapporten Study concerning fair compensation for music in the digital age, av Pierre É Lalonde användes som utgångspunkt i diskussionen.

Fair Trade Music
De nordamerikanska komponistföreningarna har enats om en gemensam plattform för att lansera ett Fair Trade Music-koncept – liknande t ex bananer och kaffe – för att ge de musiktjänster som ger upphovspersoner skälig ersättning en möjlighet att skryta med detta. I första hand vänder man sig mot streamingtjänster på internet, tex Pandora och Spotify. MCNA, som formulerat de fem principerna för Fair Trade Music, är en nordamerikansk motsvarighet till ECSA. Läs gärna mer på www.musiccreatorsalliance.com om bakgrunden till projektet och de fem principerna för Fair Trade Music:

  1. FAIR COMPENSATION – Music business models must be built on principles of fair and sustainable compensation for music creators.
  2. TRANSPARENCY – International standards must be developed and adopted that ensure efficient and transparent management of rights and revenues derived from the use of our works. These standards must apply to all entities that license such rights, and which collect and/or distribute such revenues.
  3. RECAPTURE OF OUR RIGHTS – Music Creators must have the ability to recapture the rights to their works in a time frame no greater than 35 years, as is currently available to songwriters, composers and artists in the United States. The effect of recapture of rights must apply globally.
  4. INDEPENDENT MUSIC CREATOR ORGANIZATIONS – Music Creators must have their own independent entities that advocate for, educate and provide knowledgeable support for members of their community, including aspiring songwriters, composers and artists. Music Creators speak for themselves, not through those with interests in conflict with them.
  5. FREEDOM OF SPEECH – Music Creators must be free to speak, write and communicate without fear of censorship, retaliation or repression in a manner consistent with basic human rights and constitutional principles.

http://www.commonworksregistration.com/CisacPortal/consultArticle.do?id=...