Välkommen till medlemsträff i Malmö 26 april
FST bjuder in till medlemsträff i Malmö i samband med att festivalen Intonal firar tio år! Inter Arts Center står som lokal värd för ett konstmusikaliskt program, där vi under eftermiddagen och kvällen får ta del av samtal, föreläsning och konsert. Välkommen att möta tonsättaren Kent Olofsson, klarinettisten Robert Ek och den brittiske tonsättaren Trevor Wishart.
Möt tonsättaren Kent Olofsson, klarinettisten Robert Ek och den brittiske tonsättaren Trevor Wishart.
När: Lördagen den 26 april 2025
Var: Inter Arts Center, Bergsgatan 29, Malmö
Tider och upplägg:
Kl. 15.00 Samtal mellan Kent Olofsson och Robert Ek
Kl. 17.00 Seminarium med Trevor Wishart (del av IAC’s ordinarie program under INTONAL)
Kl. 18.30 FST bjuder på mat och dryck till medlemmar som deltar på träffen
Kl. 20.00 Konsert med Kent Olofsson och Robert Ek
Anmälan: Vänligen anmäl dig här via formuläret och OSA senast 24/4.
Resebidrag erbjuds till medlemmar boende utanför Malmöområdet. För resebidragsvillkor, se information på Medlemssidorna (Du måste vara inloggad på Medlemssidorna för att se sidan och formuläret).
Intonal går av stapeln i Malmö för tionde året i rad
Som vanligt bidrar Inter Arts Center med programpunkter från ett konstmusikaliskt håll, i år bestående av bland andra tonsättaren Kent Olofsson, klarinettisten Robert Ek och den brittiske, internationellt kände tonsättaren Trevor Wishart.
FST startar sin medlemsträff kl. 15 med ett samtal mellan Kent Olofsson och Robert Ek, om Olofssons nyskrivna stycke Pendulum Songs & Swings, som framförs senare under kvällen. Vid 17-tiden har vi möjlighet att lyssna på en föreläsning med Trevor Wishart som är del av IAC:s ordinarie program under INTONAL. Efter Wishart bjuds de deltagande medlemmarna på mat och dryck och kl. 20 blir det konsert med Olofsson och Ek.
Biljetter till konserten reserveras åt anmälda FST-medlemmar. Resten av kvällen är öppen för den som vill fortsätta att utforska Intonals omfattande program!
Välkommen till en kväll fylld av ljud, samtal och gemenskap!
Kent Olofsson är en tonsättare med en omfattande konstnärlig produktion. Han har komponerat över 200 verk som spänner över ett brett konstnärligt fält: orkester, kammarmusik, elektronisk musik, vokalt, rockmusik, hörspel och musikteater. Det senaste decenniet har hans arbete i hög grad varit fokuserat på samtida scenkonst, där hans kompositioner och ljudscenografi varit starkt integrerade dramaturgiska element i föreställningarna. Hans utforskande arbete i fältet resulterade 2018 i den konstnärliga avhandlingen ”Composing the Performance”. Han har under många år arbetat med den Malmöbaserade experimentella teatergruppen Teatr Weimar och dess konstnärlige ledare Jörgen Dahlqvist. I föreställningar som Hamlet II: Exit Ghost, A Language at War, Intérieur/Extérieur och Arrival Cities: Hanoi har de sammanfört samtida teater och scenkonst, radiofonisk konst, instrumental och elektronisk musik, video och scenografier.
Många av deras föreställningar har haft en politiskt reflekterande sida kring vår samtid. Sedan 2017 har Olofsson ofta samarbetat med skådespelaren, regissören, dramatikern och scenkonstnären Nina Jeppsson, ett samarbete som fått stor uppmärksamhet genom föreställningar som På spaning efter den tid som flytt (Marcel Proust, Orionteatern 2019) och Till Kärlekens Antarktis (efter Sara Stridsbergs roman, Dramaten 2020) och genom långfilmen Zonen (2021-24) som tar avstamp i regissören Tarkovskijs bildvärldar.
Bland andra aktuella verk och föreställningar där han gjort musik och ljud i nära samarbete med regissör och ensemble kan nämnas Vipeholm – tiden före framtiden (Stockholms Stadsteater 2023 i regi av Carl Johan Karlson), Dröm/Spel (I samarbete med koreografen och sångaren Miguel Cortes,) och operan Alan (2020, om matematikern och kryptoanalytikern Alan Turing, med kontratenoren Albert Montanez) som bl.a. spelats på Köpenhamns operafestival.
Sedan 2021 är Kent Olofsson professor i scen vid Stockholms Konstnärliga Högskola för forskningsprofilområdet Koncept och Komposition.
Robert Ek har som klarinettist specialiserat sig på samtida musik som kammarmusiker och solist. Med stor nyfikenhet och engagemang försöker han att tillsammans med tonsättare utveckla repertoaren för sitt instrument. Han har spelat in ett tjugotal skivor och uruppfört ett stort antal verk som solist och ensemblemusiker. Robert är sedan 2007 medlem i ensemble neo som uruppför ett antal verk av svenska och internationella kompositörer varje år. 2012 erhöll ensemblen fst:s interpretpris för sitt arbete inom den samtida konstmusiken. Robert har uppträtt och samarbetat med musiker, kompositörer och dirigenter från olika delar av världen. Han jobbar gärna i gränslandet mellan konstarter och har haft nära samarbeten med inte bara tonsättare utan även med författare, koreografer och filmare. Robert har turnerat i Europa, Nordamerika, Asien och Australien och spelat på festivaler som Warzaw autumn, Huddersfield Contemporary Music Festival, June in Buffalo, Faithful (Berlin), ISCM world music days i Stockholm och Tallin, Musica Viva (Lissabon), Beijing Moden Music Festival.
De senaste åren har hans arbete med att utveckla repertoaren fokuserat på live-elektronik och att utveckla klarinetten som ett hyperinstrument. Sedan 2019 är Robert även doktorand vid Luleå Tekniska Universitet. Kärnan i hans doktorandprojekt ligger i den iterativa processen där nya system designas och sedan används och testas i samarbetsprocesser och i konstnärlig praktik. Denna occilation har beskrivs väl av Per Anders Nilsson (2011) som ”design time” och ”play time”, där “design time handlar om föreställning, representation och artikulering av idéer och kunskap utanför tiden och play time handlar om förkroppsligad kunskap, kroppslig aktivitet och interaktion i realtid" (Nilsson, 2011). Till detta ramverk kommer den reflekterande processen att observera och analysera hur systemen beter sig och interagerar med musikern. Att spela med dessa system kräver en nära relation och intim förståelse för systemen och relationen mellan kropp och teknik.
Pendulum Songs & Swings
För klarinett och elektronik (2024-25)
Den här kompositionen har växt fram inom ramen för ett konstnärligt forskningsprojekt som leds av klarinettisten Robert Ek och som undersöker musikers rörelser i spel genom olika konstnärliga metoder. Forskningsprojektet har ägt rum i form av en serie konstnärliga labbsessioner med Robert Ek som musiker, Lidia Wos som koreograf, Emmalisa Pauly som fotograf och Kent Olofsson som kompositör.
Ett rikt ljud-, bild- och koreografiskt material har skapats som för närvarande analyseras och som senare kommer att presenteras i audiovisuell form. Ur allt detta överflöd av material utgör några små, singulära men generativa idéer grunden för kompositionen; klangliga och musikaliska idéer såväl som visuella och koreografiska: två multiphonics-klanger från klarinetten, och två rörelser under spel: en cirkulär, roterande, och en som en pendel.
För mer information om Intonal, se här.