Skip to main content

ORGANISERAR SVENSKA TONSÄTTARE SEDAN 1918

Home
  • Till medlemssidorna
  • In English
  • Till medlemssidorna
  • In English
  • Tonsättarna
    • Medlemmar
    • Hedersmedlemmar och passiva medlemmar
    • Kalendarium
    • Bli medlem
  • Avtal och rekommenderade minimiarvoden
    • Rekommenderade minimiarvoden för musikaliska beställningsverksuppdrag
    • FST:s avtalsmall vid musikaliska beställningsverk
    • KLYS minimirekommendationer för avtal och arvoden
    • Musikförlagsavtal
    • Författarförbundets rekommendationer
    • Symfs rekommendationer
  • Aktivitetskalender
    • Aktivitetskalender
    • Alvar Kraft-stipendium
    • Arkiv
  • Press
    • Pressmeddelanden
    • Logotyper
    • Pressbilder
    • Pristagare
  • Mer
    • Om FST
    • Styrelse
    • Kansli
    • Nominera till Järnåkerstipendiet 2019 senast den 15 september
    • FST Bonus
    • Stenhammarprojektet - Konstmusik för unga
    • Resebidrag för tonsättare inom konstmusik
    • 100-årsjubileum 2018
    • Tidningen Tonsättaren
    • Composer's Radio
    • GDPR - FST:s integritetspolicy
    • FST:s stadgar
  • Tonsättarna
    • Medlemmar
    • Hedersmedlemmar och passiva medlemmar
    • Kalendarium
    • Bli medlem
  • Avtal och rekommenderade minimiarvoden
    • Rekommenderade minimiarvoden för musikaliska beställningsverksuppdrag
    • FST:s avtalsmall vid musikaliska beställningsverk
    • KLYS minimirekommendationer för avtal och arvoden
    • Musikförlagsavtal
    • Författarförbundets rekommendationer
    • Symfs rekommendationer
  • Aktivitetskalender
    • Aktivitetskalender
    • Alvar Kraft-stipendium
    • Arkiv
  • Press
    • Pressmeddelanden
    • Logotyper
    • Pressbilder
    • Pristagare
  • Mer
    • Om FST
    • Styrelse
    • Kansli
    • Nominera till Järnåkerstipendiet 2019 senast den 15 september
    • FST Bonus
    • Stenhammarprojektet - Konstmusik för unga
    • Resebidrag för tonsättare inom konstmusik
    • 100-årsjubileum 2018
    • Tidningen Tonsättaren
    • Composer's Radio
    • GDPR - FST:s integritetspolicy
    • FST:s stadgar
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram

Stellan Sagvik

Födelseår: 
1952
Invald år: 
1985
http://www.composersagvik.com/
http://www.stellansagvik.com/
http://fandalism.com/stellansagvik/
https://myspace.com/composersagvik
Composer Stellan Sagvik
Bio

Swedish composer Stellan Sagvik’s music is expressive and connected to the freetone style that has had a relatively prominent status in Swedish music, even during more modernist periods. There are also possible traces of Russian influences, at times with a stylistic proximity to Shostakovich. Sagvik’s music is not always simple or simplified, but its harsher sides are anchored in a narrative bedrock that renders it nonetheless accessible.
Sagvik is a high-calibre Jack of all trades and, as he says, a “utilitarian composer”, which in an art music context can almost be considered provocative. The fact remains that Sagvik’s music is explicitly musicant and always written with instrumentalists and audience communication in mind. From his hand came more than 200 pieces, from solo flute bagatelles to three hour opera, big orchestral pieces as well as small one minute songs, all with the same skill, humour, communicative approach and open mind.

 

 

 

 


Stellan Sagviks musik är expressiv och den knyter an till den fritonala stil som haft en relativt stark ställning i svensk musik, också under mer modernistiskt orienterande perioder. Möjligen kan man även spåra en del ryska influenser, ibland med viss stilistisk närhet till exempelvis Sjostakovitj. Sagviks musik är inte alltid enkel eller förenklad, men dess kärvare sidor är förankrade i ett berättande som ändå gör den tillgänglig.
Sagvik hör förmodligen till landets mest produktiva tonsättare, med en anmärkningsvärt bred palett. Till bilden av hans mångsidighet bidrar i hög grad att Sagvik även studerat sång, skådespeleri, träblåsinstrument och journalistik.
Han har också varit musiklärare samt musikchef, vid bland annat Uppsala/Gävle stadsteater. Därtill har Sagvik arbetat som producent vid SR Musikradion och redaktör för olika tidskrifter, däribland Nutida musik.
En mångsysslare av rang och, som han själv uttrycker det, en ”brukstonsättare” – vilket i konstmusiksammanhang väl närmast kan uppfattas som provokativt.
Faktum är ändå att Sagviks musik är uttalat musikantisk, alltid skriven med instrumentalister och publikkommunikation i åtanke.
(Tony Lundman)

Selected Works

Operor/Opera

Anna Månsdotter (om Yngsjömordet)
OI (Sandro Key-Åberg-texter från "Scenprator")
Morminne (monodram)
Vandringen till Sköldpaddsberget (barn/familjeopera, libretto: Ulla-Carin Nyquist)
Ödesspegeln (’vuxensaga’)
Meneo (framtidsvision inspirerad av Huxleys DSNV)

Orkesterverk/Orchestra

Metamora, symfoni nr.3 (nosag CD 011)
Le voyeur, dans/mim (nosag CD 011)
Paidsomenest, dans/mimdrama
Clushoes, öppningsstycke
Ritualen, dans/mim (nosag CD 011)

Kammarmusik/Chamber Music

Läppar och tunga (text: Camilla Ringquist)
Amariosa (olika textförfattare)
...amandi (olika textförfattare) (nosag CD 008)
Annaca (text: Anna Cavallin)
Hunden illa däran (egen text)
Fem stråkkvartetter
Solar Plexus för soloflöjt (nosag CD 029)
Vampire state building (nosag CD 029)
Många verk för solopiano (nosagCD2200, komplett dubbel-CD-utgåva med noter i pdf-format)

Kör/Choir

Missa Maria Magdalena för soli, kör, två orglar och blåsorkester (nosag CD 137) (text: ur Bibeln)
Motetti obligati (text: ur Bibeln)
Cla-ma-vi för fyra körer (olika textförfattare) (svensk version på nosag CD 009)
Missa Airone di Pietra/Missa Brevis (Kyrie och Gloria på PSCD 25)

Konserter/Concerts

Två flöjtkonserter (nr 1 på nosag CD 029)

Zeugma, piano concerto
Tio svenska concertini (nosag CD 2028, samtliga)

 

Föreningen svenska tonsättare
Box 17092
104 62 Stockholm, Sweden

Kontakt
Kansli

  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram