Hoppa till huvudinnehåll
ORGANISERAR SVENSKA TONSÄTTARE SEDAN 1918

Workshop kring Orgel Acusticum

Lead
Under två dagar i slutet av september samlades elva tonsättare i Studio Acusticum för att delta i en workshop kring konsertsalens nya orgel. Workshopen arrangerades av Luleå Tekniska Universitet tillsammans med Föreningen Svenska Tonsättare och leddes av workshopens initiativtagare, orgelprofessorn och FST-medlemen Gary Verkade. Claudius May-Woehl från orgelbyggarfirman Orgelbauwerkstatt Woehl, som byggt orgeln, och tonsättaren Björn Sikström var också med och bistod med sina respektive fackkunskaper.

body

Orgel Acusticum som invigdes i oktober 2012 är en av norra Europas största orglar och ett riktigt prestigeinstrument i orgelvärlden. Att det dessutom är byggt i Studio Acusticum med sin fantastiska, välklingande akustik gör knappast saken sämre. Visionen med Orgel Acusticum är att skapa ett instrument som ska vara väldigt bra för både traditionell orgelrepertoar och för nutida och även framtida musik. Konceptet bygger på en kombination av tradition, konstnärlighet och innovativ teknik.

För att tillgängliggöra orgeln för tonsättarkåren, odla intresset för den och sondera terrängen för orgelns framtida utveckling bjöd Gary Verkade tillsammans med FST in föreningens medlemmar till denna workshop vars syfte var att både presentera de olika möjligheter som finns just nu och för att erbjuda tonsättarna möjligheten att bekanta sig med den. Deltagarna kom från olika delar av landet och hade varierande bakgrunder och fokus på sina respektive konstnärliga verksamheter.

Den första dagen ägnades åt att presentera hur orgeln fungerar och vilka speciella möjligheter just denna orgel har, både som ett traditionellt orgelinstrument och som ett instrument som kan spelas via MIDI. Deltagarna bjöds även på en tur i orgelns insida där Claudius visade de olika delarna och förklarade hur de fungerar.

Under den andra dagen fick deltagarna möjlighet att själva tillbringa tid med orgeln och att prova idéer de hade för olika sätt att använda den. Några valde att fokusera på MIDI-styrningen medan andra valde att improvisera och utforska orgelns enorma klangliga möjligheter. Gary, Claudius och Björn fanns med under hela processen för att assistera och svara på frågor kring instrumentet och om komposition för orgel i allmänhet.

Eftersom Orgel Acusticum fortfarande är ett instrument under utveckling togs tillfället i akt att diskutera olika idéer för orgelns vidareutveckling och många av tonsättarna bidrog med viktiga synpunkter som kommer finnas med i beräkningarna när nästa etapp av orgeln kommer att byggas. Efter workshopens slut stod det klart att tonsättarna bidrar med något mycket värdefullt i byggnads- och utvecklingsprocessen av instrumentet och att de kommer att vara en viktig del av orgelns framtid.

Detta var första gången en workshop av det här slaget arrangerades kring orgeln och det finns redan tankar på att eventuellt erbjuda flera liknande tillfällen, vilket ytterligare motiverades av att flera av deltagarna utryckte en direkt önskan att komma tillbaka för att arbeta med orgeln mer ingående.