Hoppa till huvudinnehåll
ORGANISERAR SVENSKA TONSÄTTARE SEDAN 1918

Bildrättigheter: Erik Valdemar Sköld

Om Erik Sköld

Erik Valdemar Sköld föddes i Norrköping 1991. Hans första lektioner i komposition påbörjades år 2013 vid S:t Sigfrids Folkhögskola i Växjö. 2015 blev Sköld antagen till kompositionsprogrammet på Musikhögskolan i Malmö, där han tagit lektioner för kompositörer som Rolf Martinsson, Kent Olofsson, Staffan Storm, Hans Gefors, Luca Francesconi och Bent Sorensen.

Överlappande linjer och texturer som "andas" in och ut mot varandra är centrala karaktärsdrag i Skölds kompositioner. För att uppnå detta ljudlandskap fokuserar han främst på parametrar som klang och dynamik (samt begränsade tonhöjder och modus). Genom att använda personifieringar av naturfenomen (funna i nordisk mytologi och folktro) skildrar Sköld, ur ett modernt miljöperspektiv, den dissonans som pågår mellan samhället och naturen.

Sköld har genom åren samarbetat med ett flertal framstående musiker och ensembler både utomlands och i Sverige, så som violinisten Peter Sheppard Skaerved, pianisten Reetamaria Rajala, gitarristen Alvi Joensen, Florakören, Linköpings Studentsångare, Vindla String Quartet, Malvakvartetten, Ensemble Black Pencil, Pure Winds, Ensemble Gageego!, The Bourbaki Ensemble, Musica Vitae, Jönköpings Sinfonietta, Helsingborgs Symfoniorkester, Swedish Wind Ensemble och Norrköping Symfoniorkester.

 

Biografy in english:

Erik Valdemar Sköld was born in Norrköping, Sweden, in 1991. His first lessons in composition began in 2013 when he became a student at S:t Sigfrids Folkhögskola in Växjö. In 2015 he was enrolled at the Academy of Music in Malmö, where his teachers include composers like Rolf Martinsson, Kent Olofsson, Staffan Storm, Hans Gefors, Luca Francesconi and Bent Sorensen.

Overlapping lines and textures "breathing" in-and-out of each other are central components in Sköld's compositions. In order to achieve this landscape of sound he focuses mainly on parameters like timbre and dynamics (as well as limited pitches and modes). By using personifications of natural phenomenons found in nordic folklore and norse mythology in his pieces, Sköld conveys an environmentalist commentary of the dissonance that currently exist between human society and nature.

Over the years, Sköld has collaborated with several prominent musicians and ensembles both in Sweden and internationally. These include artists like Peter Sheppard Skaerved, finnish pianist Reetamaria Rajala, faroese guitarist Alvi Joensen, Florakören, Linköpings Studentsångare, Vindla String Quartet, Malvakvartetten, Ensemble Black Pencil, Pure Winds, Ensemble Gageego! The Bourbaki Ensemble, Musica Vitae, Jönköping Sinfonietta, Helsingborg Symphony Orchestra, Swedish Wind Ensemble and Norrköping Symphony Orchestra.

 

 

Några utvalda verk

Utvalda verk:

 

  • "Monolog" No. 16 för solo Gitarr (uruppförd av Alvi Joensen, 2018)

 

  • "La Rivière sans Nom" för Piano (uruppförd av Reetamaria Rajala, 2018)

 

  • "Alea Iacta Est" för Blåsorkester (uruppförd av Swedish Wind Ensemble, 2018)

 

  • Sinfonia No. 1 för Stråkorkester (uruppförd av Musica Vitae, 2019)

 

  • "Bagatelle Solitaire" för solo Violin (uruppförd av Peter Sheppard Skaerved, 2019)

 

  • "Clairvoyance" för Cello och Slagverk (uruppförd av Ensemble Gageego!, 2020)

 

  • "Rondo" för 5 Instrument (uruppförd av Ensemble REAKTION, 2020)

 

  • "Sepulcrum Vitae" för Orkester (uruppförd av Norrköping Symfoniorkester, 2020)

 

  • "Himinglaeva" för 8 Instrument (uruppförd av Helsingborgs Symfoniorkester, 2021)

 

  • "The Spectre" för Violin och Cembalo (Uruppförd av Ada Witczyk och Thomas Allery, 2021)

 

  • "The Immortal Beloved" för Stråkkvartett (uruppförd av Vindla String Quartet, 2021)

 

  • "Saudade" för Blåsorkester (uruppförd av Swedish Wind Ensemble, 2021)

 

"Endurance" för Kammarkvartett (uruppförd av Ensemble REAKTION, 2022)

 

"Monolog" No. 28 för Orgel (uruppförd av Stefan Fred, 2022)

 

"Monolog" No. 17 för Elgitarr (uruppförd av Alvi Joensen, 2022)

 

"Monolog" No. 23 för Mandolin (uruppförd av Alvi Joensen, 2022)

 

"Children of the Sea" för Kammarensemble (uruppförd av musiker från Musikhögskolan i Malmö, 2022)

 

"Miniature" No. 9 för Flöjt och Gitarr (uruppförd av Amanda Ripa och Alvi Joensen, 2023)

 

"Silence in Niflheimr" för Kammarkvartett (uruppförd av Ensemble REAKTION, 2023)

 

"Landvaettir Serenade" för Kammarensemble (uruppförd av Ensemble Gageego!, 2023)

 

"Calling Nature" för Violin och Piano (uruppförd av Marcus Bäckerud och Jan Karlsson Korp, 2023)

 

"Logi" för Orkester (uruppförd av Jönköpings Sinfonietta, 2023)