Johan Svensson | Föreningen svenska tonsättare
Foto/Rättigheter: Foto: Vid Jakop.
Johan Svensson (f. 1983) är en tonsättare som är aktiv inom både den akustiska och den elektroniska musiken. Med en lika stor konstnärlig som teknisk ingång i kompositionsarbetet utforskar han alternativa sätt att producera ljud med elektroniska medel. Hans nuvarande fokus är att konstruera ljudskapande elektromekaniska apparater samt utforska olika relationer mellan musiker och maskin som kan uppstå i en livesituation. Flera av hans verk har en konceptuell utgångspunkt och är skrivna för en kombination av instrumentalister och elektroniska ljudkällor. Dessutom är visuella element, såsom ljus och koordinerade rörelser, material som han ofta arbetar med i sin musik. Svensson är konstnärlig ledare och en av grundarna av ensemblen Mimitabu.
Johan har studerat komposition på Universität für Musik und darstellende Kunst i Graz, på Norges musikkhøgskole i Oslo samt på Högskolan för scen och musik i Göteborg och på flera masterclasser och kurser som Darmstädter Ferienkursen für neue Musik och Impuls academy, med lärare såsom Klaus Lang, Pierluigi Billone, Beat Furrer, Asbjørn Schaathun och Ole Lützow-Holm.
Hans musik har framförts på MATA i New York, ULTIMA Oslo contemporary music festval, Nordic Music Days och Sound of Stockholm av bland andra Ricciotti ensemble (Amsterdam), Sveriges Radios Symfoniorkester (Stockholm), Norwegian Radio Orchestra (Oslo), Athelas Sinfonietta (Köpenhamn) och Stockholms saxofonkvartett.
Real World Avatar for 1 human and 1 motorized percussionist (2020-2022) dur: 22′
morendo for piccolo, clarinet, percussion, piano, violin, viola, cello (2022) dur: 10′
animation for keyboard, violin, cello, lights and samples (2020-2021) dur 12′
double dubbing (firefly song) for accordion, clarinet and 16 piezo buzzers (2019-2020) dur: 11′
pixilation for two keyboards, lights and samples (2019) dur: 10′
version for lights and samples (2020) dur: 10′
marionette for string instrument, electro-mechanical devices and lights (2018) dur: 15’30
stop motion for percussionist, ensemble [piccolo/bass flute, oboe, trombone, violin, cello, double bass, 3 object players, keyboard], electro-mechanical devices[motors and vibrators] and lights (2018) dur: 20′
ampèrian loops – part III for piccolo/bass flute, bass clarinet, percussion, violin, cello, keyboard, vibrators [1 performer] and electro-mechanical devices [solenoids and transducers] (2017) dur: 14′
One Man Band for percussion, vibrators and air instruments [one performer] (2016-2017) dur: 16’30
fieldwalking for viola d’amore (2015) dur: 5’20
ampèrian loops – part II for piccolo/bass flute, bass clarinet, percussion, violin, cello, keyboard and electro-mechanical devices [solenoids, transducers and vibrators] (2015) dur: 16′
study for piano #1 (2015) dur: 4′
study for piano #2 (2015) dur: 4’30
Shiver for piccolo, tenor sax, trombone, percussion, piano, guitar, violin, cello and double bass (2014) dur: 16′
ampèrian loops – part I for bass flute, half clarinet, metal can, piano, violin, viola, cello and solenoids (2013) dur: 14′
diamond dust for bass flute, cello and piano (2013) dur: 5′
Down for violin and electronics (2012) dur: 9′
Bricks and waves for orchestra (2009-2012) dur: 8′
Rita cirklar for flute, percussion, piano, violin, viola and cello (2010) dur: 8′