Fabian Svensson | Föreningen svenska tonsättare
Foto/Rättigheter: Ieva Ripinskytė
Fabian Svenssons musik har beskrivits av New York Times som ”dazzling” och av Los Angeles Times som ”an odd merger of Bartók and Radiohead”. Han har en förkärlek för udda instrumentkombinationer, vilket märks i verk som Grind för två ukuleler, Melodica Madness för åtta melodicor, hi-hat och bas, samt Symphonies of Toy Instruments för tio multiinstrumentalister, som alla trakterar olika leksaksinstrument. I det timslånga verket Tillvaratagna effekter omdefinierar Fabian begreppet ”violinkonsert”, och låter fiolsolisten backas upp av två sopraninoblockflöjter, två melodicor, sex elgitarrer, två elbasar och timpani.
Fabian har arbetat med ensembler såsom Calder Quartet och grammy-belönade Eighth Blackbird i USA, Sentieri Selvaggi i Italien, Ensemble Klang i Nederländerna och Stockholms saxofonkvartett på hemmaplan. Hans musik har spelats i alltifrån obskyra garage till operahuset i Sydney, och har presenterats på festivaler såsom Stockholm New Music, Gaudeamus, MATA, SONiC, Carlsbad Music Festival och ISCM World New Music Days.
Clip Clop (3 stylofoner, leksakspiano, basmelodica, slagverk)
Nothing Happens (ackordeon och stråktrio)
Skvalp (2 melodicor och 2 elgitarrer)
Exercises in Indulgence (piccolaflöjt, klarinett, melodica, trombon, violin, elbas)
Twang (piano)
Symphonies of Toy Instruments (10 multiinstrumentalister)
I samexistens (saxofonkvartett och 4 elgitarrer)
Toy Toccata (leksakspiano)
Singing and Dancing (stråkkvartett)
Grind (2 ukuleler)
Speed Devils (4 elgitarrer)
Two Sides (piccolaflöjt, basklarinett, vibrafon, piano, violin, cello)
Tillvaratagna effekter (violinsolist, 2 blockflöjter, 2 melodicor, 6 elgitarrer, 2 elbasar, timpani)
Fine (orkester)
Melodica Madness (8 melodicor, hi-hat, ospecificerat basinstrument)
Triathlon (altsax, barytonsax, trombon, slagverk, piano, elbas)