Benjamin Staern | Föreningen svenska tonsättare
Foto/Rättigheter: Mats Bäcker
Benjamin Staern (f. 1978) har etablerat sig som en av de ledande skandinaviska kompositörerna i den yngre generationen och musiken framförs i Skandinavien, Europa, USA, Kanada, Ryssland och Japan. Tidiga musikaliska studier i cello, piano och slagverk, musikvetenskap vid Lunds universitet därefter komposition vid Musikhögskolan i Malmö 1998–2005 med professorerna Rolf Martinsson, Hans Gefors, Per Mårtensson, Kent Olofsson och Luca Francesconi. Medlem i FST, STIM, KVAST, ISCM och Samtida Musik.
Staern har en djup personlig stil med en produktion som inkluderar orkester, kammarverk, soloverk, elektroakustisk musik och opera. En intressant aspekt av hans verk som kompositör är hans ovanliga förmåga att associera toner och klanger med olika färger och nyanser. Detta är en variant av ett fenomen som kallas synestesi som är grundläggande i hans uppfattning och skapelsen som speglar hans klangvärld såväl som i många av hans verktitlar (Yellow Skies, Colour Wandering etc.)
Som recensenterna har beskrivit musiken:
”en av det svenska musiklivets mest originella kompositörer med en alldeles egen drive och ett högst personligt tonspråk.”(Svenska Dagbladet)
”Staerns musik är kraftfull men lätt, rik på klanger och antydningar utan att vara överlastad” […] (Sydsvenskan)
Han var composer-in-residence med New European Ensemble 2010-14 på inbjudan av konstnärlig ledare och dirigent Christian Karlsen som resulterade i verk som Tranströmersånger (utvalda dikter från Sorgegondolen – samling av Nobelprisförfattaren och poeten Tomas Tranströmer), Bells och Waves (Chamber Symphony) vinnare av SMFF Award 2011 i kategorin ”viktigaste verk i kammarmusik / mindre ensemble” och ett multimediaarbete SAIYAH i samarbete med Yoko Seyama för stor ensemble, elektronik och scenografisk ljusskulptur på Norrlandsoperan för MADE – festivalen i Umeå under kulturhuvudstadsåret 2014. Worried Souls (Clarinet Concerto) tilldelades Stora Christ Johnson-priset (Stora Christ Johnson-priset) från Kungliga Musikakademin (Kungliga Musikaliska Akademien).
Efter framgången som ”tonsättarprofil” av Båstad Chamber Music Festival 2016, den första operan Snödrottningen (libretto: Anelia Kadieva Jonsson), baserad på en saga av HC Andersen, arrangerades på Malmö Opera i december 2016. Det var en enorm framgång med utsålda föreställningar och fick kanonbra recensioner, som sedan fick sitt första utlandsframförande på Theater Vorpommern Stralsund-Greifswald i Tyskland. Staerns andra opera, kammaroperan HILMA: an opera about hidden art (libretto: Mira Bartov), som framfördes vid Moderna Muséet i Stockholm och Guggenheim Museum of Modern Art i New York.
Staern har även arrangerat för artister som Albin Lee Meldau, Ciwan Haco, Nadin Al Khalidi med Tarabband för Gränslandet – symfonisk fest.
Under april 2022 hade Staern sin första tonsättarweekend på Konserthuset, Stockholm där tretton verk som visar upp över två decenniers verksamhet inklusive två uruppföranden. Nu senast är Staern artist-in-residence under tre år hos Västerås Sinfonietta.
Samma år tilldelades Staern Carin Malmlöf-Forsslings pris ”för sitt mångsidiga och infallsrika konstnärskap, som rymmer allt från The Threat of War till Pippi lyfter hästen. Staern tvekar inte att ta ut svängarna i sitt komponerande: med virtuost handlag och i ständig framåtrörelse skapar han musik som är både en överraskning och en fröjd för lyssnaren.”
Staern har även periodvis föreläst på Falun Musikkonservatorium, Båstad Kammarmusikfestival, De Geer Gymnasiet i Norrköping och Gotlands Tonsättarskola.
Under hösten 2023 var han en av de tävlande i SVT:s frågesportprogram Kulturfrågan Kontrapunkt.
Verk i urval
- The Threat of War (1999–2000, rev. 01) for symphony orchestra - 2*2*2*2* 4230 timp str.
- Muramaris (2000) for fifteen solo string instruments - 5-4-3-2-1
- Colour wandering (2002) for ten brass musicians
- 1 picc trpt, 2 trumpet, 1 cornet, 1 horn, 3 trbn, euph, tuba - Yellow skies (2003) for alto flute and electronics - alto flute and 2-channel tape
- Endast luft och brus (2004–05) for tuba and live electronics - tuba, electronics (triggered by technician)
- Sacrificio (2004–05) for tuba, live electronics and symphony orchestra - solo tuba, 3*3*3*3* 4331 0 4 perc, piano, harpa, str. laptop
- Confrontation (2006) for trumpet solo and brass quintet - trumpet solo, 2 trpt, 1 horn, 1 trbn, 1 tuba
- Ballo (2007) for natural trumpet and strings. -natural trumpet solo, strings.
- Fluxus (2008) for organ solo - organ
- Jubilate (2009) for symphony orchestra
- 3*3*3*3* 4331 timp 3 perc. harpa str. - Tranströmersånger (Tranströmer Settings) (2009/10) for alto and ensemble - clarinet, bass clarinet, mandolin, guitar, alto, violin, viola, cello (available for alto and piano)
- Bells and Waves (2010) chamber symphony for large ensemble - 1*1*1*1* 000 perc. pno str. (1-0-1-1-1).
- Wave Movements (2011) for chamber orchestra 2*2*2*2* 2200 timp 1 perc, str.
Worried Souls (2011) concerto for clarinet and symphony orchestra - clarinet solo (also bass clarinet)
2*2*3*2* 42*31 timp 2 perc. piano/cel, harp, str.
- Godai (The five elements) (2012-13); concerto for orchestra - 3*3*3*3* 4331 timp 3 perc, piano/cel, harp, str.
- Sånger av bländvit kärlek (2013) for alto and orchestra.
(”Songs of Dazzling Love”), texts by Karin Boye (Swedish) -alto voice, 2*2*2*2* 4231 timp perc. piano str. - Saiyah (2012-14) for guitar, trombone, large ensemble and electronics - 1*1*2*1* 1110 02perc. piano/sampler guitar str. (1-1-1-1-1).
- Polar Vortex (2014/17) for symphony orchestra -2*22*2* 4231 12 harpa pi. str.
- Surprise: (2015) concertino for trumpet solo and small orchestra - Tr. Solo, 2*22*2 2000 01 harpa str.
- Pont de la mer: (2015) concert piece for horn solo and orchestra 11’ - Hrn. Solo, 2*2*2*2* 22cornets11 01 0 str.
- Snödrottningen/Snow Queen from H C Andersen, libretto: Anelia Kadieva Jonsson (2013-16):
family opera with prologue and 15 scenes 70’- 2*2*2*2* 2220 02perc 11 str. Tape. Soprano dramatic, soprano lyric, tenor assoluta, baritone, bass-baritone, mezzo-soprano, tenor, soprano, children’s choir. - Air-Spiral-Light (2014-16): concerto for guitar solo, seven instruments and electronics 30’ Guitar solo, 1*010 000 perc piano/sampler, str. vl, vla, cello. Klangregie
- Dropwaves (2016-17): sonata for piano solo 20’
- Meditation i färger (Meditation in colors) (2018) for organ and strings 10’
- Hilma: an opera about hidden art, libretto by Mira Bartov (2018-19), 55’ for soprano, tenor, violin, cello, piano and sampler
- Konnakol Variations (2019) for percussion solo; wind band 11’ Also version for symphony orchestra: 2*22*2* 4231 10 str
- Pippi lyfter hästen (2020) for symphony orchestra 10’
- 2*2*2*2* 4231 13perc. Harp Pno/Cel. Str. - Hilma-Scenes (2018/20) for chamber ensemble: flute, clarinet, percussion, piano, violin, cello 15’
- Rainbow: ritornello in six movements (2021) for small winds 11’
- Through Purgatory to Paradise: Symphony No. 2 (2019/22) 26'
- In paradisum (Song for the people of Ukraine) (2022) for mixed choir 6'
- Day and Night: duo for horn and piano (2022) 10'
Hymnus Aquarius (A hymn for the Baltic Sea) for soprano saxophone and wind band (2022-23) 23' - Vårt behov av tröst är omättligt (text: Stig Dagerman): melodrama for actor, clarinet, guitar, violin and cello (2023) 30'
- Det Svältande Hjärtat (text: Tor Lind): miniopera for soprano and chamber ensemble (2023) 19'
- Pågående arbeten:
- New work for flute solo and chamber orchestra (for Laura Michelin; co-commission with Västerås Sinfonietta, Uppsala Chamber Orchestra, Dalasinfoniettan)
- New work for violin and piano solo, small orchestra (Malin Broman and Simon-Crawford Philips, Västerås Sinfonietta)
- New concerto work for piano, disklaviers, orchestra (commissioned by David Huang, Christian Karlsen & Norrlandsoperan)