Olov Olofsson | Föreningen svenska tonsättare
Olov Olofsson
I många år studerade jag piano för Gottfrid Boon och Herbert Westrell, som var min lärare vid solistutbildningen i piano vid KMH. Jag genomgick också organistutbildningen, med bl a Eric Ericson och Alf Linder som lärare. Länge har jag också varit professor i instudering vid KMH och arbetat med interpretation med sångare och pianister. Som tonsättare är jag antingen autodidakt eller underkastad mångåriga studier för ett svårbedömt antal lärare, från Machaut och framåt.
Under 1970-talet skrev jag musik för kör och den jazzgrupp jag hade tillsammans med saxofonisten Gunnar Bergsten. Vi gav också ut en LP med Mikaeli Kammarkör, Dagen skimrar i gräset. Därefter blev det ett långt uppehåll i komponerandet ända fram till mitten av 1990-talet. Den helt dominerande rollen i mitt musikskapande har vokalmusiken haft. 2003 fick jag en beställning på oratoriet 700 dagar från Högalids församling. Min kammaropera 7 december 1941 vann både juryns och publikens första pris i den tävling som Operastudio 67 utlyste i samband med sitt 40-årsjubileum 2007. Operastudion beställde därefter operan Bridgend Blues, som uppfördes 2009.
The Air-conditioned Nightmare (Henry Miller) mezzosopran och piano 1994
Nine Poems by Walt Whitman mezzosopran, baryton och piano 1996
ur Kung Eriks visor (Gustaf Fröding) baryton och piano 1998
700 dagar Oratorium för soli, dubbelkör, symfonisk blåsorkester och orgel 2003
Vi skall jubla och glädjas över dig (Höga Visan) blandad kör a cappella 2004
Toccata per organo 2005
7 december 1941 (Christina Ros) Kammaropera för soli, piano och slagverk 2007
Tre drottningar (Christina Ros) Opera för 3 soli och renässansensemble 2007
Bridgend Blues (Christina Ros) Opera för soli och jazzensemble 2009
Lovsångernas lovsång för Unison kör och orgel 2020