Maria Lithell Flyg | Föreningen svenska tonsättare
Maria Lithell Flyg
Foto/Rättigheter: Nadja Sjöström
Maria Lithell Flyg är utbildad och verksam tonsättare inom nutida konstmusik. Hon tog sin konstnärliga masterexamen i komposition vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm för Karin Rehnqvist våren 2014.
Maria har skrivit beställningsverk till Kungliga Operan (Short Stories III), Västerås Sinfonietta, Sveriges Radio, P2 och musiker som Cecilia Zilliacus, Olle Persson, David Huang, ensemble recherche (Tyskland), Martin Sturfält, Vokalharmonin och Fredrik Malmberg, Ivonne Fuchs, Alexandra Büchel, Musica Vitae, Adolf Fredriks flickkör, KammarensembleN, Norrköpings Symfoniorkester, Uppsala Vokalensemble, KFUMs Kammarkör, Stockholms Saxofonkvartett, Stockholms Läns Blåsarsymfoniker, ensemble KROCK, Magdalena Meitzner, Linn Persson, Symbio, DuoGelland, Hidden Mother, musiker ur Sveriges Radios Symfoniorkester: Emmanuel Laville, Geneviève Martineau, Eriikka Nylund, Johanna Sjunnesson, Astrid Lindell och Niklas Andersson.
År 2019 vann hon Svenska Kyrkans Kulturstipendium för verket ”Frid-lyst – ett Requiem” vilket framfördes av Sofia Vokalensemble under ledning av Bengt Ollén. Uruppförandet spelades även in av Sveriges Radio och sändes i P2.
I juni, 2019, släppte hon skivan Collected Chamber Music (Footprint Records /Naxos) med urval av sin kammarmusik. och 2022 släppte hon ytterligare ett album - Longing (Daphne Records / Naxos). Medverkar gör bland annat Martin Sturfält, Cecilia Zilliacus, Stockholms Saxofonkvartett, Lisa Carlioth, Vokalharmonin under ledning av Fredrik Malmberg samt medlemmar ur Sveriges Radios symfoniorkester. Länk till båda albumen på Spotify här:
https://open.spotify.com/album/2pnOm1GM5D5l48FPXkIccb?si=rRxzD-eUQt6VZM3b3ku5qg
https://open.spotify.com/album/74tchkLS6hRxxnTiBX9Qj4?si=P-G9brbTSUCMmI0XAmhZLw
Maria har ett förflutet som operasångerska och har skrivit en novellopera till Kungliga Operan 'Min tur nu' (2022), med libretto av Hanna Nygren, två kortare kammaroperor Kassandra / Högmod med libretto av dramatikern Johanna Emanuelsson, framfört av bland annat Åsa Thyllman samt "Någon borde ta tag i det här…" där honskrev librettot själv och blandar där uttryck både från opera och modern dans, gästspel Folkoperan våren 2014 med musiker ur Kammarensemble, samt dansaren och koreografen Disa Krosness.
Se klipp från båda föreställningarna på denna länk:
https://www.youtube.com/watch?v=ubjFk8oey1k
https://www.youtube.com/watch?v=M0Q2xFN7y4E
Maria gick till final i Detroit Symphony Orchestras tävling Elaine Lebenbom Memorial Award, 2015, med stycket In and Out för symfoniorkester. Har erbjudits och varit på residens vid Ucross Foundation, Wyoming, USA september 2016.
Sagt om skivan Collected Chamber Music:
"Lyriskt tonalt och lekfullt är också ljuset som sprider sig i den suveräna oboekvartetten The Thin Line Between Sorrow and Joy med musiker från Sveriges Radios Symfoniorkester. Stora känslor i det lilla, inte olikt Messiaens Kvartett för tidens ände i sin balansgång längs den tunna linjen mellan glädje och sorg." Johanna Paulsson, Opus Magasin, september, 2019:
”den aktuella cd:n med hennes kammarmusik visar att hon hör hemma bland de riktigt intressanta svenska tonsättarna idag.” Sten Wistrand, Kulturdelen.com, 25 juli, 2019.
”Förunderligt vacker svensk kammarmusik att känna igen sig i och väckas på nytt.” ---för att få vara ensam med sig själv eller för att låta sig omfamnas av något större än sig själv. Kalla det vemod. Maria Lithell Flyg får det att vibrera i oss på nytt.” Martin Nyström, Dagens Nyheter, 15 september, 2019.
"Sångerskan, kompositören Maria Lithell-Flygs finkalibrerade tonspråk porträtteras på nya cd:n Collected Chamber Music. En konstnär som leker med klangfärger, sinnliga texturer och rytmer i den skimrande miniatyren för slagverk och saxofon ”Jag är en känslig själ”, och söker udda konstellationer i det filosofiska vokalstycket ”Längst inne i mitt huvud."” Sofia Nyblom, Svenska Dagbladet, 18 oktober, 2019.
Recensioner av kammarmusikplattan Longing – chamber music by Maria Lithell Flyg
”På Maria Lithell Flygs senaste skiva presenteras en tonsättning av ett urval av Lotta Lotass diktsamling Nya dikter. Det är musik med ett fascinerande och originellt tonspråk, med vemodigt folkmusikaliska anslag – och med en ovanlig besättning: Fredrik Malmberg leder sin egen kör Vokalharmonin, tillsammans med stråkkvartett, klarinett, accordeon och sångsolist (Ivonne Fuchs).
På albumet ryms också tonsättningen av fyra andra kvinnliga poeters texter, av Greta Sundberg, Karin Boye, Edith Södergran och Wislava Szymborska. Här klingar musiken mer luftigt och med en enklare besättning – men upplevelsen blir inte mindre fascinerande för det, och sopranen Lisa Carlioth tolkar texterna med känsla och uttrycksfullhet. Ett album som befäster Maria Lithell Flygs position som en av vårt lands mest intressanta tonsättare.” Axel Lindhe, Opus Magasin #116 april, 2023
”Longing bekräftar mina tidigare intryck av Maria Lithell Flyg som en egen och spännande tonsättarpersonlighet i dagens svenska musikliv.” – – – – – ”Tonsättningarna är melodiösa och uttrycksfulla och väver samman röst och instrument på ett klangkänsligt sätt.” Sten Wistrand, Kulturdelen.se 18 dec, 2022.
Recensioner Short Stories III – ’Min tur nu’ på Kungliga Operan.
Dagens Nyheter, Johanna Paulsson, 2022-05-30: https://www.dn.se/kultur/short-stories-iii-ar-en-musikaliskt-spannande-novellsamling-i-det-lilla/
”Maria Lithell Flyg är lite av en late bloomer som först på senare år verkligen funnit sitt musikaliska uttryck i såväl körverk som inkännande kammarmusik. Här har hon fått möjlighet att kombinera erfarenheterna kring Hanna Nygrens libretto om en ”farlig lek i finansvärldens gråzon”, som dramaturgen Katarina Aronsson sammanfattar storyn i programbladet.
Katrin (Matilda Wahlund) får chansen att tjäna mycket pengar genom bedrägeri och gör det på bekostnad av sin kärlek Ylwa (Johanna Sannefors) – till sist fängslad som ovetande målvakt. Två solstolar och ett glittrande draperi i fonden placerar handlingen i ett skatteparadis, medan musiken växlar mellan det surrealistiskt komiska och vemodigt lyriska.
Redan inledningsvis finns en illavarslande klanglig skevhet med basklarinett i relief som förebådar vändningen i den opera som dramaturgiskt ligger närmast den litterära novellen. Känslorna bor i musiken och Lithell Flyg ger sångarna andrum. Men den ekonomiska brottslighetens vokabulär landar inte alltid optimalt i sångstämmorna och Mårten Forslunds regi går in för att förstärka dragen av karikatyr.”
Recension av uruppförandet av Frid-lyst – Requiem över växter och djur med Sofia Vokalensemble och Bengt Ollén: https://www.dn.se/kultur/i-korverket-frid-lyst-star-manskligheten-stukad-kvar-med-skammen/
”Enskilda röster bryter sig effektfullt loss ur den kollektiva körvävens skimrande texturer. Ibland kan man i växelspelet mellan dovt hummande och skarpa diskanter ana beröringspunkter med Rehnqvists signum kulning. Offertorium-satsen låter tenorsolisten klättra med falsettklang.
En egen infogad koralsats ramar däremellan in den svenska floran och faunans rödlistade arter med diskreta drag av vemodig och varm folkton, medan Agnus Dei-texten flätas samman med uppräkningen av lokalt utrotade och hotade fiskars latinska namn. I kombination med kvällens swishkollekt till krigets Ukraina blev framförandet av ”Frid-lyst” en sorgset vacker påminnelse om behovet av att kunna hålla flera tankar i huvudet samtidigt.” Johanna Paulsson, Dagens Nyheter, 14 mars, 2022.
Mer information på: www.marialithell.se
https://open.spotify.com/track/4JgGcODkHH2Pf27ll26wZR?si=c8805e5bf215450e
https://open.spotify.com/track/5bqkXbSUdJOW8x9RndXn0P?si=8728d85d5ec04e66