Maria Lithell Flyg | Föreningen svenska tonsättare

Maria Lithell Flyg är utbildad och verksam tonsättare inom nutida konstmusik. Hon tog sin konstnärliga masterexamen i komposition vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm för Karin Rehnqvist våren 2014.
Maria har skrivit stycken till musiker som Cecilia Zilliacus, Olle Persson, David Huang, ensemble recherche (Tyskland), Martin Sturfält, Musica Vitae, Adolf Fredriks flickkör, KammarensembleN, Norrköpings Symfoniorkester, Uppsala Vokalensemble, KFUMs Kammarkör, Stockholms Saxofonkvartett, Stockholms Läns Blåsarsymfoniker, ensemble KROCK, Magdalena Meitzner, Linn Persson, Symbio, DuoGelland, Hidden Mother, musiker ur Sveriges Radios Symfoniorkester: Emmanuel Laville, Geneviève Martineau, Eriikka Nylund och Astrid Lindell.
År 2019 vann hon Svenska Kyrkans Kulturstipendium för verket ”Frid-lyst – ett Requiem” i samarbete med ljuskonstnären Anna Berglind vilket kommer framföras av Bengt Ollén och Sofia Vokalensemble.
I juni, 2019, släppte hon skivan Collected Chamber Music (Footprint Records /Naxos) med urval av sin kammarmusik. Medverkar gör bland annat Martin Sturfält, Cecilia Zilliacus, Stockholms Saxofonkvartett samt medlemmar ur Sveriges Radios symfoniorkester. Länk till spår på albumet på Spotify här:
The thin line between sorrow and joy: till musiker ur Sveriges Radios Symfoniorkester: Emmanuel Laville (ob), Geneviève Martineau (vln), Eriikka Nylund (viola), Astrid Lindell (cello): https://open.spotify.com/track/5bqkXbSUdJOW8x9RndXn0P?si=wNRh4_LTS46JzYkM6BGBpQ
Maria har ett förflutet som operasångerska och har skrivit två kortare kammaroperor Kassandra / Högmod med libretto av dramatikern Johanna Emanuelsson, framfört av bland annat Åsa Thyllman.
Maria skriver ofta både text och musik. I den mer experimentella ”miljöoperan” Någon borde ta tag i det här… skrev hon librettot själv och blandar där uttryck
både från opera och modern dans, gästspel Folkoperan våren 2014 med musiker ur KammarensembleN, operasångaren Thomas Sepp samt dansaren och koreografen Disa Krosness.
Se klipp från båda föreställningarna på denna länk:
https://www.youtube.com/watch?v=ubjFk8oey1k
https://www.youtube.com/watch?v=M0Q2xFN7y4E
Maria gick till final i Detroit Symphony Orchestras tävling Elaine Lebenbom Memorial Award, 2015, med stycket In and Out för symfoniorkester. Har erbjudits och varit på residens vid Ucross Foundation, Wyoming, USA september 2016.
Sagt om skivan Collected Chamber Music:
"Lyriskt tonalt och lekfullt är också ljuset som sprider sig i den suveräna oboekvartetten The Thin Line Between Sorrow and Joy med musiker från Sveriges Radios Symfoniorkester. Stora känslor i det lilla, inte olikt Messiaens Kvartett för tidens ände i sin balansgång längs den tunna linjen mellan glädje och sorg." Johanna Paulsson, Opus Magasin, september, 2019:
”den aktuella cd:n med hennes kammarmusik visar att hon hör hemma bland de riktigt intressanta svenska tonsättarna idag.” Sten Wistrand, Kulturdelen.com, 25 juli, 2019.
”Förunderligt vacker svensk kammarmusik att känna igen sig i och väckas på nytt.” ---för att få vara ensam med sig själv eller för att låta sig omfamnas av något större än sig själv. Kalla det vemod. Maria Lithell Flyg får det att vibrera i oss på nytt.” Martin Nyström, Dagens Nyheter, 15 september, 2019.
"Sångerskan, kompositören Maria Lithell-Flygs finkalibrerade tonspråk porträtteras på nya cd:n Collected Chamber Music. En konstnär som leker med klangfärger, sinnliga texturer och rytmer i den skimrande miniatyren för slagverk och saxofon ”Jag är en känslig själ”, och söker udda konstellationer i det filosofiska vokalstycket ”Längst inne i mitt huvud."” Sofia Nyblom, Svenska Dagbladet, 18 oktober, 2019.
Mer information på: www.marialithell.se