Hans Gurstad-Nilsson | Föreningen svenska tonsättare
Foto/Rättigheter: Hans Gurstad-Nilsson
Tonsättare född i Kalmar 1965. Bakgrund som arkeolog och gitarrist.
1986-1990 var jag medlem i Triangulus och gitarrorkestern Gitarrsis. Båda konstellationerna bestod av musiker från musikrörelseband som Ragnarök, Samla Mammas Manna, Kebenekajse och Dag Vag. För mig, som var tio år yngre än de andra medlemmarna, blev det formativa år med turnéer, TV-framträdanden och egna kompositionsuppdrag för Sveriges Radio.
Efter studier i Lund följde tio år som arkeolog vid länsmuseet i Kalmar. Men 2005 återvände jag till musiken. 2005-2008 studerade jag komposition vid Gotlands tonsättarskola för bland andra Per Mårtensson, Henrik Strindberg och Sven-David Sandström. Och 2013 tog jag masterexamen i komposition vid Högskolan för scen och musik i Göteborg efter studier för bland andra Ming Tsao, Joel Eriksson och Ole Lützow-Holm.
Jag har samarbetat med orkestrar och ensembler som Vokalharmonin, Norrköpings symfoniorkester, Blåsarsymfonikerna, Camerata Nordica, Musica Vitae, mimitabu, Vokalkvartetten Vox och Varbergs kammarkör och solister som Per Nyström, Zéphyrin Rey-Bellet, Jonas Olsson, Karolina Andersson, Daniel Berg, Erik Wickström och Seth Josel. Min musik har bland annat framförts på Göteborgs Operan, i Sveriges radio och SVT.
”Att skapa musik är för mig att hantera ett historiskt laddat material. Min musik blir till i mötet mellan samtid och tradition, mellan det berättande och det abstrakta, mellan struktur och intuition. Nästan allt jag skrivit utgår från en särskild plats eller berättelse.
Som arkeolog tänker jag på musiken som ett ljudande kulturlager. Vi avkodar musiken utifrån vår musikaliska minnesbank. Komponerandet är för mig ett sätt att skapa associationsfält. Kammarmusik, vokalmusik och orkestermusik är huvudspåren i mitt komponerande. Jag arbetar gärna i gränsen mot andra konstformer eller vetenskaper. Sedan 2023 är jag konstnärlig ledare för Chronotopia, en förening som skapar konserthändelser i mötet mellan konstmusik och kulturarv.
DJURGÅRDEN. Ett kördrama om makt och vanmakt (blandad kör och ensemble: teorb, slagverk basklarinett) 110' (2023-24)
J.A.G.S Den öländske faraonen, (Rekviem tillägnat bonden och bildhuggaren Johan August Gustafsson) (blandad kör och solocello) 35' (2021-22)
ALV (solocello) 8' (2021)
GAN (kammarensemble) 30' (2018-20)
Jordebok - ett oratorium om den föränderliga staden (pno, perc, kb, sopr, ten, blandad kör, liveelektronik) 55' (2014-16)
Kilroy was here (symfoniorkester) 10' (2012-13)
Open House (stråkorkester) 10.30' (2012)
Exfolia (elgitarr, solo) 4.30' (2010)