Hans Gurstad-Nilsson | Föreningen svenska tonsättare

Foto/Rättigheter: Hans Gurstad-Nilsson
Tonsättare född i Kalmar 1965. Bakgrund som arkeolog och gitarrist.
1986-1990 var jag medlem i gruppen Triangulus och gitarrorkestern Gitarrsis. Konstellationerna bestod av musiker från musikrörelseband som Ragnarök, Samla Mammas Manna, Kebenekajse och Dag Vag. Det var formativa år med turnéer, TV-framträdanden och egna kompositionsuppdrag för Sveriges Radio.
Efter studier i Lund följde drygt tio år som arkeolog vid länsmuseet i Kalmar. Men 2005 återvände jag till musiken. Under 2005-2008 studerade jag komposition vid Gotlands tonsättarskola för bland andra Per Mårtensson, Henrik Strindberg och Sven-David Sandström. Och 2013 tog jag masterexamen i komposition vid Högskolan för scen och musik i Göteborg efter studier för bl a. Ming Tsao, Joel Eriksson och Ole Lützow-Holm.
Jag har samarbetat med orkestrar och ensembler som Norrköpings symfoniorkester, Blåsarsymfonikerna, Camerata Nordica, Musica Vitae, Vokalkvartetten Vox, Varbergs kammarkör och solister som Jonas Olsson, Karolina Andersson, Daniel Berg, Erik Wickström, Zéphyrin Rey-Bellet och Seth Josel. Min musik har bland annat framförts på Göteborgs Operan, i radio och TV.
Att skapa musik är för mig att hantera ett historiskt laddat material. Med min bakgrund som arkeolog tänker jag på musik och musikperception som minnesskikt formade av en specifik biografi: som kulturlager. Det arkeologiska perspektivet inspirerar ofta komponerandet rent konkret, både metodiskt och uttrycksmässigt. I mitt skapande undersöker jag fenomen och begrepp som erosion, lagerföljd och kontrollerad slump. Jag intresserar mig för gränssnittet och spänningen mellan till synes väsensskilda arbetsmetoder och uttrycksformer, för att i överlagringar och sammanfogningar upptäcka det oväntade. Min musik kommer till i dialogen och mötet mellan samtiden och traditionen. De tre huvudspåren i mitt skapande är kammarmusik, orkestermusik och musikdramatik. Jag arbetar gärna i gränssnittet mot andra konstformer, på senare tid också med film och filmmusik.
GAN (kammarensemble) 30' (2018-20)
Jordebok - ett oratorium om den föränderliga staden (pno, perc, kb, sopr, ten, blandad kör, liveelektronik) 55' (2014-16)
Kilroy was here (symfoniorkester) 10' (2012-13)
Open House (stråkorkester) 10.30' (2012)
Exfolia (elgitarr, solo) 4.30' (2010)