Hans Gurstad-Nilsson | Föreningen svenska tonsättare

Foto/Rättigheter: Hans Gurstad-Nilsson
Tonsättare född i Kalmar 1965. Bakgrund som arkeolog och gitarrist.
1986-1990 var jag medlem i Triangulus och gitarrorkestern Gitarrsis. Båda konstellationerna bestod av musiker från musikrörelseband som Ragnarök, Samla Mammas Manna, Kebenekajse och Dag Vag. För mig, som var tio år yngre än de andra medlemmarna, blev det formativa år med turnéer, TV-framträdanden och egna kompositionsuppdrag för Sveriges Radio.
Efter studier i Lund följde tio år som arkeolog vid länsmuseet i Kalmar. Men 2005 återvände jag till musiken. 2005-2008 studerade jag komposition vid Gotlands tonsättarskola för bland andra Per Mårtensson, Henrik Strindberg och Sven-David Sandström. Och 2013 tog jag masterexamen i komposition vid Högskolan för scen och musik i Göteborg efter studier för bland andra Ming Tsao, Joel Eriksson och Ole Lützow-Holm.
Jag har samarbetat med orkestrar och ensembler som Vokalharmonin, Norrköpings symfoniorkester, Blåsarsymfonikerna, Camerata Nordica, Musica Vitae, mimitabu, Vokalkvartetten Vox och Varbergs kammarkör och solister som Per Nyström, Zéphyrin Rey-Bellet, Jonas Olsson, Karolina Andersson, Daniel Berg, Erik Wickström och Seth Josel. Min musik har bland annat framförts på Göteborgs Operan, i Sveriges radio och SVT.
”Att skapa musik är för mig att hantera ett historiskt laddat material. Musiken blir till i mötet mellan samtid och tradition, mellan det berättande och det abstrakta, mellan struktur och intuition. Nästan allt jag skrivit utgår från en särskild plats eller berättelse. När jag komponerar tänker jag i bilder.”
Som arkeolog tänker jag på musik och musikperception som minnesskikt formade av en specifik biografi: som kulturlager. Att komponera är för mig att i sammanfogningar och överlagringar skapa och upptäcka associationsfält. Huvudspåren i mitt musikskapande är kammarmusik, vokalmusik och orkestermusik. Jag arbetar gärna i gränsen mot andra konstformer.
J.A.G.S. Den öländske faraonen, (Rekviem tillägnat bonden och bildhuggaren Johan August Gustafsson) (blandad kör och solocello) 35' (2021-22)
ALV (solocello) 8' (2021)
GAN (kammarensemble) 30' (2018-20)
Jordebok - ett oratorium om den föränderliga staden (pno, perc, kb, sopr, ten, blandad kör, liveelektronik) 55' (2014-16)
Kilroy was here (symfoniorkester) 10' (2012-13)
Open House (stråkorkester) 10.30' (2012)
Exfolia (elgitarr, solo) 4.30' (2010)