Ansgar Beste | Föreningen svenska tonsättare
Ansgar Beste
Foto/Rättigheter: Beate Heidecke / Bamberg 2012
Ansgar Bestes tre huvudsyften med komponerandet är: innovativa klanger som driver musikhistorien framåt, strukturering av dessa klanger till lättbegripliga processer och teatralitet som uppvärderar musikens live-upplevelse till en mer helhetlig sinnesperception.
Ansgar Beste är född i Malmö 1981. I sin utbildning tog han kyrkomusikerexamen 1996-98; högskoleexamen i utbildningarna "kapellmeister", komposition (Michael Obst), piano, musikteori och kulturmanagement vid Franz Liszt Musikhögskolan i Weimar (D) 2002-10; master- och solistexamen i komposition (Luca Francesconi) vid Musikhögskolan i Malmö 2007-12, inklusive utbytesstudier för Adriana Hölszky i Salzburg (A) och för Wolfgang Rihm i Karlsruhe (D); samt en solistexamen i komposition (Hanspeter Kyburz) vid Hanns Eisler Musikhögskolan i Berlin (D) 2011-13, inklusive utbytesstudier för Beat Furrer i Graz (A).
Genom masterclass och privatlektioner har han undervisats bl a av dirigenterna Jorma Panula, Howard Arman och Sylvain Cambreling samt tonsättarna Mark Andre, Carola Bauckholt, Pierluigi Billone, Chaya Czernowin, James Dillon, Dror Feiler, Brian Ferneyhough, Francesco Filidei, Helmut Lachenmann, Fabien Lévy, Claus-Steffen Mahnkopf, Roger Reynolds, Lucia Ronchetti, Rebecca Saunders, Johannes Schöllhorn, Martin Schüttler, Simon Steen-Andersen och Ming Tsao.
På tävlingar har Ansgar Beste vunnit priser som 1:a pris (sannolikhet: 1,21%) i 55. Kompositionspreis der Landeshauptstadt Stuttgart 2010 (D), 1:a pris (1,59%) i 6th International Composition Competition of the Christoph Delz Foundation i Basel 2015 (CH), ZEITklang-priset 2011 (6,94%) (A), 2:a pris (9,52%) i Uppsala Tonsättartävling 2012, ett hedersomnämnande (13,04%) i Frederic Mompou International Award 2016 (E) och 3:e pris (23,08%) från kammarkören Vokal Nord 2015 (N).
Han fick tävlings-verkbeställningar från ISCM Österrike 2011 (24,24%), från IRCAM och Ensemble intercontemporain / Tremplin (F) 2012 (4,79%), från SNIM (A) 2014 (12,5%) samt för Orgel Acusticum 2014 (3,8%).
Sedan 2005 har Ansgar Bestes musik spelats på festivaler, konserter och workshoppar av bl a musiker och (musiker från) ensembler som Alpaca Ensemble, Arditti String Quartet (workshop), asamisimasa, Athelas Sinfonietta Copenhagen, Avanti! Chamber Orchestra, Badische Staatskapelle, Collegium Novum Zürich, El Perro Andaluz, Ensemble Aleph, Ensemble <belcanto>, ensemble:hörsinn, Ensemble intercontemporain (w), Ensemble L'arsenale, Ensemble Platypus, Ensemble Recherche (w), Ensemble Schwerpunkt, Ensemble U, Eric Ericssons Kammarkör (w), Esbjerg Ensemble, Exaudi, Kairos Quartet, Solistenensemble Kaleidoskop, Kitchen Orchestra, Garth Knox, Barbara Lüneburg, MAM/Manufaktur für aktuelle Musik, Mivos Quartet, stråkorkestern Musica Vitae, Nordic Voices, Orchestra J Futura, Oslo Sinfonietta, Pinquins, Riot Ensemble, Schallfeld Ensemble, Peter Sheppard Skærved, SISU percussion ensemble, Skark Ensemble, Studio Musikfabrik, Dominik Susteck, Swedish Wind Ensemble, SWR Vokalensemble Stuttgart, Uppsala Kammarorkester, Gary Verkade, Wiener Jeunesse Kammarkören.
Samarbete med dirigenterna Viktor Orri Árnason, Michael Bartosch, Stijn Berkouwer, Susanne Blumenthal, Alexander Boiadjiev, Marcus Creed, Ajtony Csaba, Núria Cunillera Salas, Maurizio Dini Ciacci, Lennart Dohms, Eva Fodor, Leonhard Garms, Rolf Gupta, David Philip Hefti, Matthias Hermann, Aaron Holloway-Nahum, Sven Thomas Kiebler, Simon Krečič, Paul Mägi, Susanna Mälkki, Cecilia Martin-Löf, Kai Grinde Myrann, Casper Schreiber, Petter Sundkvist, Jani Telaranta, Peter Veale, Erich Wagner, Ulrich Wagner, James Weeks.
Inspelningar/intervjuer gjordes av radiokanalerna SR och PiteFM, ORF (A), ABC (AUS), SRF (CH), DLF, DRadio, NDR, SWR och WDR (D), RTVE (E), ERR (EST), YLE (FIN), RAI (I), RÚV (IS), radio 100,7 (L), RTP (P), RTV (SLO), WQXR (USA). Videosändningar av Essl Museum / repetition (A), nmzMedia för Lucerne Festival / liveinspelning (D), Athelas Sinfonietta / intervju (DK), Zeta Group för Venedigbiennalen / liveinspelning (I), DLA Play för New Directions Festival / liveinspelning.
Hans musik har programmerats/framförts på festivaler och i konserthus som Venedig-biennalen (I) 2009, Druskomanija (LT) 2010, Ung Nordisk Musik (FIN / DK / IS) 2010-2012, Music and Art Around Köpenhamn (DK) / Malmö 2010, ZKM Karlsruhe (D) 2011, ECLAT / Theaterhaus Stuttgart (D) 2011 / 2016, Badisches Staatstheater Karlsruhe (D) 2011, Connect Malmö 2010 / 2011, Skånes Dansteater Malmö 2011, Darmstadt sommarkurser (D) 2012 / 2016, Donaueschinger Musiktage / Off-Konsert (D) 2012, RadioKulturhaus Wien (A) 2013, Young Euro Classic / Konzerthaus Berlin (D) 2013, Ars Nova Choele Choel (RA) 2013, Bienal Música Hoje Curitiba (BR) 2013, Nordiska Musikdagar (FIN / IS / GB) 2013 / 2016 / 2017, Musikhuset Helsingfors (FIN) 2013, Estonia Konserthus Tallinn (EST) 2013, Radialsystem V Berlin (D) 2013, Wien Modern / Wiener Konzerthaus (A) 2013, ISCM World (New) Music Days (A / SLO) 2013 / 2015, MATA New York (USA) 2014, Aktuelle Musik Nürnberg (D) 2014, new talents-biennale cologne (D) 2014, Oslo Kammermusikkfestival (N) 2014, Resonans / New Directions Piteå (S) 2015-2018, Lucerne Festival / KKL (CH) 2015, Ultima Oslo (N) 2015, Slovenian Philharmonic Ljubljana (SLO) 2015, KlangZeit / Theater Münster (D) 2016, Borealis Bergen (N) 2016, NDR Kleiner Sendesaal Hannover (D) 2016, Time of Music Viitasaari (FIN) 2016, Sommerliche Musiktage Hitzacker (D) 2016, Gaudeamus Muziekweek (NL) 2016, Harpa Konserthus Reykjavík (IS) 2016, Unerhörte Musik Berlin (D) 2017, Ilios Harstad (N) 2017, Southbank Centre London (GB) 2017, Stavanger Konserthus (N), Théâtre de l'Aquarium i Paris (F) 2017, Samtidsfest Trondheim (N) 2018, Only Connect Oslo (N) 2018, Klang Köpenhamn (DK) 2018, Nuova Musica Treviso (I) 2018, OpenDays Aalborg (DK) 2018, Ars Musica Bryssel (B) 2018.
Newborn (nyfödd) för preparerad sextett (cl i Bb, trb, pc, hp, pf, vc) (7') (2016-18)
Dialogues Rêvants (drömmande dialoger) för preparerad (elektroakustisk) harpa (16') (2014-17)
In the steppes of Sápmi (på Samelands stäpper) för (preparerad) vokalsextett / blandad kör (SMezATBarB) a cappella (fyra versioner: 6' 11' 18' 21') (2014-15)
Dialogues Sauvages (vilda dialoger) för preparerad fyrkantig Paetzold-basblockflöjt i F eller C (12') (2013-14)
Incontro Concertante (konsertant möte) för preparerat piano och preparerad trio (fl, cl i Bb, vc) (12') (2010-12)
Rituel Bizarre (bisarr ritual) för preparerad stråkorkester / 13 preparerade solostråkar (12') (2008-10 / 2014)