PR & Musiken
Tycker du att det är utmanande att nå ut med din musik i mediabruset? Vill du få professionell handledning för att slipa på din press och kommunikation? Välkommen att anmäla dig till en webbinarieserie i tre delar. Save the date: 4/3, 17/3 & 31/3 kl. 18.30!
Välkommen till webbinarieserien PR & Musiken, där vi under tre tillfällen fördjupar oss i handfasta tips och verktyg för att nå ut med din musik i ett allt mer komplext medielandskap. Lär dig att skriva engagerande texter, skapa professionella presskit och komma igång med ditt eget nyhetsbrev.
Webbinarieserien arrangeras av FST och Musikalliansen i samarbete med Noi PR. Serien riktar sig främst till musikskapare, musiker och artister, men välkomnar även andra nyfikna branschpersoner. Noi PR är en ny PR-byrå med inriktning på kultur, musik, media och konst. Med gedigen kunskap inom kulturbranschen guidar de både institutioner och enskilda konstnärer att nå sin publik.
Webbinarierna är helt fristående och hålls kvällstid. Varje tillfälle är 2 timmar och inleds med en timmes föreläsning, följt av 30 minuters frågestund och 30 minuters gemensamt samtal.
Del 1: Att beskriva sin konst: bio, verktexter & konstnärlig vision
Tisdagen den 4 mars kl. 18.30-20.30
Hur förmedlar man sitt musikaliska skapande på ett tydligt och engagerande sätt? Under webbinariet utforskar vi praktiska verktyg för att skapa intresseväckande och koncisa texter med fokus på biografier, nya verk och konstnärliga visioner.
Få en fördjupad kunskap om:
- Verktyg för att skriva intresseväckande och koncisa texter som fångar läsarens uppmärksamhet.
- Hur du skriver en biografi som på ett personligt sätt fångar din musikaliska resa och stil.
- Hur du beskriver nya verk och konstnärliga visioner på ett klart och inspirerande sätt.
Johanna Widlund Crisman är PR Manager på Noi PR, redaktör, översättare och konstvetare med en bakgrund och expertis inom mode, design och bildkonst. Johanna är också redaktör för konstboksförlaget Art & Theory Publishing, och har arbetat med monografier för bland andra Ann-Sofie Back, Jenny Källman och Sara-Vide Ericson. Johanna har även arbetat med PR inom scenkonst i projekt tillsammans med Kungliga Operan, Dansens Hus och Moderna Museet. Johanna är svensk-amerikan, baserad i Los Angeles och Stockholm, och sångare inom klassisk musik.
Del 2: Att nå ut i pressen: skapa ditt elektroniska presskit
Måndagen den 17 mars kl.18.30-20.30
Hur skapar man ett professionellt underlag om sin musik till press? Under webbinariet går vi igenom alla delar du behöver för att skapa ett strukturerat presskit, med snabb och lättillgänglig information för journalister och media.
Få en fördjupad kunskap om:
- Grunderna för att skapa ett professionellt presskit med biografi, bakgrund, pressbilder, citat från media, pressreleaser, med mera.
- Hur du strukturerar ditt presskit så att journalister enkelt hittar den information de söker.
- Strategier för att öka chanserna att ditt presskit får genomslag i media.
Elisabet Widlund Fornelius är VD för Noi PR och har lång erfarenhet från olika ledande positioner inom kulturlivet. Elisabet har tidigare arbetat som VD för Musikförläggarna, Musiksverige och kommunikationschef på SAMI, samt styrelseledamot i Stim, Bonus Copyright Access och Kreativ Sektor och verksamhetschef för Nordberg Movement. Elisabet är sångare inom klassisk musik och började sitt yrkesliv som operaproducent.
Del 3: Att bemästra nyhetsbrevet: från inkorg till impact
Måndagen den 31 mars kl.18.30-20.30
Med ett eget nyhetsbrev får du chansen att skapa direktkontakt med din publik och ta din kommunikation till nästa nivå. Under webbinariet guidar vi dig genom alla steg för att komma igång med ditt eget nyhetsbrev – från att samla kontakter till att skapa ett levande och relevant innehåll.
Få en fördjupad kunskap om:
- Grunderna för att enkelt skapa och hantera ditt nyhetsbrev med Mailchimp.
- Hur du samlar, organiserar och segmenterar dina kontakter för bästa resultat.
- Verktyg och inspiration för att skapa personliga, relevanta och engagerande nyhetsbrev som stärker din relation med publiken.
Emma Pavlovic Svensson är utbildad journalist och arbetar som Business Developer & Head of Booking and Events på Noi PR. Emma har en bakgrund som evenemangskoordinator på Slaktkyrkan och Hus7 i Stockholm, projektledare på Space/Pop House Entertainment och som produktionsledare på Nordberg Movement. Emma är utbildad dansare och basist och har ett stort nätverk inom synth- och indievärlden.
Till anmälan →
Välkommen att anmäla dig här!