Endangered Species Trust
Endangered Species Trust
Framförs av One Earth Orchestra under sin turné i Mexico.
Universidad de Guadalajara,
Universidad de Guadalajara,
Guadalajara
Mexiko
Universidad de Guadalajara,
Universidad de Guadalajara,
Guadalajara
Mexiko
Lukaspassionen
Lukaspassionen
Julia Andersson, soprano, David Hornwall, baritone, ensembleAllh, Helgonakören, Sofia Östling, conductor
Allhelgonakyrkan, Lund
Allhelgonakyrkan, Lund
Lund
Sverige
Avtalsmall vid beställning av musikaliskt verk
Avtalsmall vid beställning av musikaliskt verk
Här är FST:s avtalsmall som kan användas vid beställning av musikaliskt verk. (Det tidigare verktyget vi hade här var skrivet i en kod som inte längre stöds). Här nedan finner du avtalets text med instruktioner och kommentarer. Det finns också en Word-fil och en Pdf längst ned som går att ladda ned. Om du inte jobbar med Word kan du kopiera texten här nedan in i det program du jobbar med. För frågor om avtalet kan du få rådgivning av FST:s jurist.
Kontrakt om beställning av musikaliskt verk
Kommentar: Mallen är inte avsedd att tillämpas för musikdramatiska verk. Komponisten bör kontakta sitt kansli för rådgivning om beställningen gäller sådana verk.
Mellan [ANGE NAMN]
, med organisationsnummer [ANGE ORGANISATIONSNUMMER]
(nedan ”Beställaren”),
och
[ANGE NAMN]
, med personnummer [ANGE PERSONNUMMER]
(nedan ”Komponisten”) har följande avtal om beställningsverk träffats
Kommentar: Bedrivs verksamheten i bolagsform, anges bolagets namn och organisationsnummer här.
§1 Verket
Beställaren beställer härmed
verket: [ANGE VERKETS ARBETSNAMN]
, nedan ”Verket”.
Verket beräknas få en sammanlagd framförandetid (durata) om ca [ANGE ANTAL MINUTER]
Verkets besättning: [ANGE BESÄTTNING]
Verket är planerat att offentligen framföras: [ANGE TIDPUNKT]
§2 Leverans
Verket ska avlämnas i fullständigt skick senast den [ANGE TIDPUNKT]
Verket levereras i form av [ANGE LEVERANSFORM]
Kommentar: T.ex. partitur, överenskommet filformat, etc.
§3 Upplysningar till beställaren
Komponisten är bunden av generalavtal med förläggare: [ANGE JA/NEJ]
Kommentar: Om ”ja”, bör också förlagets namn anges.
Komponisten innehar F-skatt: [ANGE JA/NEJ]
§ 4 Komponistsarvode
Komponistarvodet uppgår till [ANGE BELOPP]
kronor.
Kommentar: FST/SKAP rekommenderar att komponistarvodet står i paritet med nedlagd arbetstid. När arvodet ska fastställas kan man med fördel utgå från en månadslön som ligger i nivå med komponistens yrkeskompetens. För beräkning av arvode, se FST:s ”Rekommenderade minimarvoden för musikaliska beställningsuppdrag”
Beloppet erlägges med [ANGE BETALNINGSRATER]
vid leverans enligt § 2.
Kommentar: Här anges betalningsraterna för komponistarvodet. Normalt utgår 50 % vid kontraktets undertecknande och resterande belopp vid leverans enligt § 2.
Komponistarvodet omfattar inte sådan ersättning för uppdrag eller kostnader som regleras i § 6.
Beloppet ovan inkluderar sociala avgifter. Om ersättning utbetalas till Komponist som innehar F-skatt utbetalas bruttobeloppet.
Om ersättningen utbetalas till Komponist som innehar A-skatt utgörs ersättningen av bruttobeloppet med avdrag för skatt och gällande sociala avgifter.
Sedvanlig s.k. utföranderättsersättning tillkommer. Sådan ersättning utges via Stim eller motsvarande upphovsrättssällskap.
Moms tillkommer enligt gällande lagstiftning, f.n. med 6 %.
§ 5 Beställarens ensamrätt till uruppförande/framförande
Komponisten upplåter genom detta avtal till Beställaren en ensamrätt att uruppföra Verket. Sådant uruppförande ska ske senast [ANGE ANTAL MÅNADER]
månader efter godkänd leverans av Verket.
Kommentar: Maximalt 12 månader rekommenderas.
Komponisten kan från uruppförandedatumet upplåta åt annan en rätt att framföra Verket.
Har Beställaren inte offentligt framfört Verket inom avtalad tid eller om Beställaren meddelar att denna inte avser uruppföra Verket, äger Komponisten, förutom att utfå kompositionsarvodet samt ersättning för andra avtalade kostnader i dess helhet, rätt att fritt förfoga över Verket, från det att meddelandet mottogs eller den avtalade tiden gått ut, det som infaller tidigast.
§ 6 Ersättning till Komponisten för uppdrag/kostnader i samband med uppförande av Verket
Kommentar: För denna typ av uppdrag bör Komponisten erhålla särskild ersättning, som står i paritet till nedlagd arbetstid. En allmän rekommendation från FST och SKAP är att ersättning lägst bör utgå med 750 SEK/timme på faktura. Som medlem i FST/SKAP kan du kontakta ditt kansli för råd och stöd i arvodesfrågor.
Uppdrag och kostnader som ersätts av Beställaren anges i Bilaga 1 till detta avtal.
Beloppen som anges i Bilaga 1 inkluderar sociala avgifter. Om ersättning utbetalas till Komponist som innehar F-skatt utbetalas bruttobeloppet. Om ersättning utbetalas till Komponist som innehar A-skatt utgörs ersättningen av bruttobeloppet med avdrag för skatt och gällande sociala avgifter.
Moms tillkommer enligt gällande lagstiftning.
§ 7 Särskilda bestämmelser
[ANGE EV. SÄRDKILDA ÖVERENSKOMMELSER]
Kommentar: Här förs eventuella särskilda överenskommelser in. Det kan röra sig både om överenskommelser som utgör tillägg till eller kompletterar övriga bestämmelser i avtalet, eller justeringar av vad som framgår av avtalet. I detta senare fall, bör tydligt anges att det rör sig om en särskild avvikelse, t.ex. genom formuleringen ”Oaktat vad som stadgas i § XX ovan, ska….”.
§ 8 Allmänna avtalsvillkor
a) Fullgjort avtal
Komponisten har att utan särskild kostnad för Beställaren avlämna Verket i fullständigt skick och i den form som överenskommits enligt § 2. Med uttrycket "i fullständigt skick" förstås vad gäller partitur ett renskrivet och komplett sådant. Vad gäller ljudband eller annat ljudbärarmedium förstås material som utan vidare teknisk behandling kan användas för avtalat ändamål. I komplett partitur ingår inte utskrivna stämmor. Av såväl partitur respektive inspelat material (band, CD, disketter eller motsvarande) ska Beställarens namn framgå.
b) Upplysningsplikt och befriande omständigheter
Under tiden mellan kontraktstecknande och avlämning av Verket åligger det Komponisten och Beställaren att hålla varandra fortlöpande informerade om Verkets tillblivelse respektive möjligheterna till uppförande.
c) Texträttigheter
Beställaren ansvarar för klarering av eventuella texträttigheter.
d) Beställarens rätt att använda Verket i marknadsföring
Beställaren äger rätt att använda en begränsad del av Verket i sin marknadsföring av
Verkets uppförande eller av den egna verksamheten, i samband med att Verket uppförs. Marknadsföringen kan ske genom sedvanlig reklam i radio/TV, Internet eller andra media. Särskilt avtal med Komponisten om upplåtelse och ersättning, krävs i de fall då större delar av Verket ska användas än vad som kan anses rimligt i enlighet med sedvanlig marknadsföring eller när användningen kan anses stå i strid med gällande upphovsrätt. Beställaren är ansvarig för att inhämta tillstånd hos Stim/Sami för offentligt framförande/överföring till allmänheten i förekommande fall.
e) Namnangivelse av Komponisten
Komponisten har rätt att få sitt namn angivet i programblad, presentationer och annat informationsmaterial i samband med uppförande av Verket samt vid marknadsföring i enlighet med lag och branschpraxis. Beställaren ska, när så är möjligt ge Komponisten möjlighet att se nyss nämnda material innan publicering.
f) Dokumentation
I de fall Verket dokumenteras genom inspelning ska Komponisten när så är möjligt få en kostnadsfri kopia av sådan inspelning för privat bruk. Komponisten måste lämna sitt skriftliga godkännande till Beställaren innan en inspelning av Verket kan ske.
g) Korrekturläsning
När stämskrivning och/eller klaverutdrag ombesörjs av Beställaren ska Komponisten beredas tillfälle att korrekturläsa noterna innan eventuellt tryck.
h) Tvisters handläggning
Uppstår meningsskiljaktigheter mellan Beställaren och Komponisten rörande detta kontrakt, ska därom förhandlas. Parterna ska verka för en fredlig lösning. I sista hand ska tvisten lösas genom prövning vid allmän domstol varvid svensk lag ska tillämpas. Vid uppenbart avtalsbrott ska skadeståndshänsyn även kunna tas till förhållanden av annan än ekonomisk art, d v s ideell skada.
§ 9 Underskrift
Detta Kontrakt är upprättat i två likalydande exemplar varav parterna tagit varsitt.
Avvikelser från och tillägg till detta Kontrakt ska vara skriftliga och undertecknade av båda parter för att vara gällande dem emellan.
Ort och datum: | Ort och datum: |
FÖR BESTÄLLAREN | KOMPONISTEN |
[INFOGA NAMN OCH TITEL] | [INFOGA NAMN] |
Bilaga 1 till Kontrakt om beställning av musikaliskt verk
Ange de delar som är tillämpliga:
☐ Stämskrivning
Ersättning för stämskrivning utgår med [ANGE BELOPP]
kronor.
☐ Publiksamtal/pressträff/workshop
Komponisten ska [ANGE TID OCH PLATS]
närvara vid [ANGE MÖTESTYP]
.
Ersättning utgår med [ANGE BELOPP]
kronor.
☐ Texter till programblad, etc.
Komponisten ska, senast den [ANGE DATUM]
till Beställaren, på den adress som Beställaren anger, leverera [ANGE TEXTTYP]
. Komponisten upplåter vid leverans enligt ovan en rätt till Beställaren att använda texten på sedvanligt sätt.
Ersättning utgår med [ANGE BELOPP]
kronor.
☐ Närvaro vid repetitioner etc.
Komponisten ska närvara vid repetitioner vid följande tillfällen:
[ANGE TIDPUNKTER]
.
Ersättning för utgår med [ANGE BELOPP]
kronor.
☐ Komponisten har, utöver ovan angiven ersättning, rätt till ersättning för nödvändiga och skäliga resekostnader som uppstår i samband med utförandet av uppdrag enligt ovan. Detta inkluderar, men är inte begränsat till, kostnader för flyg, tåg, taxi och hotell. För det fall Beställaren begär det, ska Komponisten redovisa relevanta underlag för kostnaderna.
Moms tillkommer enligt gällande lagstiftning.
Ersättning enligt ovan utbetalas mot faktura efter avslutat åtagande.
Utlysning av Svenska kyrkans kulturstipendier 2025
Utlysning av Svenska kyrkans kulturstipendier 2025
Varje år utlyser Svenska kyrkan fem kulturstipendier på sammanlagt 500 000 kronor inom konstområdena musik, scenkonst, litteratur, film och bildkonst. Kulturstipendierna vänder sig till konstnärligt verksamma och är ett sätt att uppmuntra kulturutövare till arbeten om livsfrågor, kristen trostolkning eller centrala religiösa motiv.
Årets utlysning av Svenska kyrkans skattefria kulturstipendier i kategori musik om 100 000 kronor är nu öppen. Ansökningsperioden för 2025 pågår fram till fredagen den 16 maj kl 12.00.
Varje år utlyser Svenska kyrkan fem kulturstipendier på sammanlagt 500 000 kronor inom konstområdena musik, scenkonst, litteratur, film och bildkonst. Kulturstipendierna vänder sig till konstnärligt verksamma och är ett sätt att uppmuntra kulturutövare till arbeten om livsfrågor, kristen trostolkning eller centrala religiösa motiv. Det går att söka stipendiet för arbetstid, materialkostnader och liknande. Stipendierna är skattefria.
Observera att du enbart kan söka för en huvudkategori, även om projektet omfattar flera konstnärliga uttryck. Medlemskap i Svenska kyrkan är inte obligatoriskt.
Ansökningsperioden för 2025 är nu öppen och pågår fram till fredagen den 16 maj kl 12.00. För mer information, läs här.
Ansök om Svenska kyrkans kulturstipendier 2025 via ansökningsformulär här.
Svenska kyrkans kulturstipendium 2024 i kategori musik tilldelades vokalensemblen VoNo för körprojektet Echoes of tomorrow. Läs mer om fjolårets stipendiater här.
Utlysning av Christ Johnson-tonsättarpriserna 2025
Utlysning av Christ Johnson-tonsättarpriserna 2025
Kungliga Musikaliska Akademien utlyser Christ Johnson-tonsättarpriserna 2025 ur Christ Johnson Musikprisfond. Sveriges främsta belöningar för tonsättare – Stora Christ Johnson-priset och Lilla Christ Johnson-priset – har utdelats sedan 1958. Sista ansökningsdag är tisdagen den 15 april 2025.
Landets främsta belöningar för tonsättare – Christ Johnson-priserna – har utdelats sedan 1958. Stora Christ Johnson-priset om 200 000 kronor och Lilla Christ Johnson priset om 80 000 kronor kommer att tillkännages och utdelas i samband med Kungliga Musikaliska Akademiens högtidssammankomst i november 2025.
Sista ansökningsdag är tisdagen den 15 april 2025!
Stora Christ Johnson-priset om 200 000 kronor
Priset utdelas till tonsättare, bosatt och verksam i Sverige med permanent uppehållstillstånd eller svensk medborgare, för ett orkesterverk komponerat under de senaste fem åren, av stort format och hög konstnärlig halt. Verkets längd bör inte understiga 15 minuter. Det ska vara instrumenterat för minst 25 instrument. Priset kan också ges för en solokonsert eller verk med vokala och/eller elektroakustiska inslag.
Den som en gång erhållit det Stora Christ Johnson-priset kan inte på nytt tilldelas detta.
Lilla Christ Johnson-priset om 80 000 kronor
Priset utdelas till yngre, högst 45 år, löftesrik tonsättare (ej studerande), bosatt och verksam i Sverige med permanent uppehållstillstånd eller svensk medborgare, för ett orkesterverk komponerat under senare år (fem år), av stort format och hög konstnärlig halt. Verkets längd bör inte understiga 10 minuter. Det ska vara instrumenterat för minst 15 instrument.
Den som tidigare tilldelats det Lilla Christ Johnson-priset kan inte på nytt tilldelas detta, men kan komma i fråga för det Stora Christ Johnson-priset.
Utlysningsregler
Förslag/ansökan kan inlämnas av ledamöter av akademien, av företrädare för svenska musikinstitutioner och organisationer, av tonsättare eller annan enskild person.
Verket ska ha uppförts/uruppförts live, både partitur och liveinspelning bifogas, ej MIDI eller syntinspelningar. Ljudfilen ska vara i ett format som går att spela upp i en vanlig mediaspelare. Är ljudfilen större än 10MB kan du ladda upp den via WeTransfer eller liknande och bifoga länken i ansökningsformuläret. Inlämnande av enbart ljudprov godtas inte. Insänt partitur och ljudprov raderas efter juryarbetet.
Mer information om Christ Johnson-tonsättarpriser 2025 hittar du här och längst ner i pdf-filen. Ta också del av Kungl. Musikaliska Akademiens etiska policy här.
Ansökan
Förslag/ansökan ska vara insänt via apply.se/KMA och åtföljas av ett partitur i pdf-format tillsammans med ljudinspelning.
Sista ansökningsdag är tisdagen den 15 april 2025.
Utdelning
Priset tillkännages och utdelas i samband med Kungliga Musikaliska Akademiens högtidssammankomst i november 2025.
För mer information och frågor
Välkommen att kontakta Anna Ingvarsdóttir Cronström, akademiadministratör, Kungl. Musikaliska Akademien, e-post: anna.cronstrom@musikaliskaakademien.se, telefon 08-407 18 02.
För mer information om Christ Johnson-priserna, läs på Kungl. Musikaliska Akademiens webbsida.
För 2024-års pristagare, läs här. För tidigare pristagare, läs här.
Foto fr v.: Lisa Streich tilldelades Kungl. Musikaliska Akademiens Stora Christ Johnson-pris 2024 för Jubelhemd (Jubelskjorta), concerto grosso for quartet and orchestra och Matthew Peterson tilldelades Kungl. Musikaliska Akademiens Lilla Christ Johnson-pris 2025 för sitt verk Högalidsmässan, för blandad kör, brasskvartett, slagverk, orgel och stråkorkester till texter av Gunilla Lindén.
Din frilansekonomi. Onlinekurs med Mats Möller den 2 april
Din frilansekonomi. Onlinekurs med Mats Möller den 2 april
Välkommen till onlinekursen Din Frilansekonomi med Mats Möller onsdagen den 2 april kl. 13-16. Detta kurstillfälle är skräddarsytt för tonsättare och musiker.
Kursen vänder sig både till dig som arbetar på tjänst och genom firma/bolag. Vi går framför allt igenom hur skiktgränserna i skattesystemet fungerar och vilka fällor som finns med rot- och ränteavdrag när man har oregelbundna inkomster. Vi pratar också om hur ”frilanspensionen” fungerar och vad man ska tänka på när man varvar tjänst och F-skatt.
Kursledare är Mats Möller från redovisningsbyrån Kulturekonomin med mångårig erfarenhet som frilansmusiker.
Datum: Onsdagen den 2 april
Tid: Kl. 13.00-16.00
Plats: Online via Zoom, görs i samarbete med Musikalliansen.
Ur kursinnehållet:
• Avdrag – bra, mindre bra och ibland dåligt
• Jobbskatteavdrag/jobbskattebidrag
• Rot- och räntefällan
• Betala skatt kan vara bästa pensionsförsäkringen
• Varför är de orangea kuverten orange?
• Hur fungerar frilanspensionen?
• Tjänst eller F-skatt, eller båda, men varva klokt
Anmäl dig här!
Variationer över Norrskenet böljar – sjunde uppslaget
Variationer över Norrskenet böljar – sjunde uppslaget
Duo Gelland, violiner, i samband med Mötesplats Västerbotten
Norsjö kyrka
Norsjö kyrka
Norsjö församling
Storgatan 79
93531 Norsjö
Sverige
Tre psaltarpsalmer
Tre psaltarpsalmer
Tre psaltarpsalmer (Du sänder din ande, Ett ymnigt regn, Herre, låt din nåd)
uruppförs av Nikolaikören i Simrishamn och Nikolaikören i Trelleborgs församlingar framför sångerna tillsammans med Per Bäcker, sopransaxofon och Ilnara Lundström, piano, dirigent Charlotta Holmgren Németh
Tre psaltarpsalmer
Tre psaltarpsalmer
Tre psaltarpsalmer (Du sänder din ande, Ett ymnigt regn, Herre, låt din nåd)
uruppförs av Nikolaikören i Simrishamn och Nikolaikören i Trelleborgs församlingar framför sångerna tillsammans med Per Bäcker, sopransaxofon och Ilnara Lundström, piano, dirigent Charlotta Holmgren Németh
Norsjö kyrka
Norsjö kyrka
Norsjö församling
Storgatan 79
93531 Norsjö
Sverige
TELLUS
TELLUS
Kungsholmens flick- och - gosskör
Högalids flickkör
Sing it Vallentuna
Ensemble ur Högalids oriatoriekör
Stockholm Concert Orchestra
Karin Eriksrud Solén, orgel
Maria Bergström dirigent
Vallentuna kyrka
Vallentuna kyrka
kyrkvägen 5
186 30 Vallentuna
Sverige
fluchtlinien-E
fluchtlinien-E
luchtlinien – With this concept Deleuze and Guattari points at possible alternatives to the dominating approach. One example is how the music sends out lines of flight (fluchtlinien) when it multiplies and spreads like a diverse weed of sound. Fluchtlininen thus indicates the potential for something different to take shape, for example, the opportunity of re-thinking. Every form of life – a body, a social group, an organism or even a concept – consists of links and connections. Genes come together to form cells; cells are collected to form tribes. The term ‘human being’ is an example of such an interconnection of reason, a certain type of body (white, male), speech, and so on. But every connection also allows a fluchtlinie; there is always the potential for genetic mutation. The definition of man as rational also enables a dispute about what constitutes humanity: e.g., is it rational to put up a stock of nuclear weapons? Thus, every definition wears, every territorialisationtorium or body, the opportunities that opens up for a fluchtlinie that could turn it into something else.
In fluchtlinien-E the piece gets another dimension by setting the extremely thoroughly notated flute material with a semi-improvisation part for electronics that just has to obey some simple rules. The electronic part is in many ways also an extension of the percussion part from fluchtlinien-D.
Kazuko Ihara, flöjt
Khimaira
Khimaira
Sofiagatan 1
Stockholm
Sverige
Lamp dance/Chorós phōtōn
Lamp dance/Chorós phōtōn
Lampornas dans (lamp dance) från Fatumeh,
Kazuko Ihara, altflöjt
Khimaira
Khimaira
Sofiagatan 1
Stockholm
Sverige
Om psykisk hälsa i musikbranschen: Webbinarium 24 mars i Malmö
Om psykisk hälsa i musikbranschen: Webbinarium 24 mars i Malmö
Konstnärsnämnden välkomnar, i samarbete med FST, SKAP, Musikalliansen, Export Music Sweden, Musikcentrum Riks, Musikerförbundet, SAMI, Symf och ROSA till ett inspirerande och lärande (frukost)webbinarium – ”Om psykisk hälsa i musikbranschen: Vikten av goda relationer och tydlig kommunikation”. På Victoriateatern i Malmö den 24 mars kl. 9.40-12.00. Kan också följas online.
Att vara tonsättare, musiker eller musikproducent uppfattas och förväntas ofta vara mer än enbart ett yrke – det är en passion, ett kall och ofta ett sätt att leva. Men musikbranschen kommer även med speciella utmaningar som kan tära hårt både på relationer och psykisk hälsa. Krav på självförvaltning, höga förväntningar från familj och vänner, oförutsägbara scheman, ekonomisk osäkerhet och intensiv konkurrens är några av de faktorer som professionella musikskapare möter dagligen.
I denna skräddarsydda föreläsning förmedlar psykologen Anne Löhr (GER) värdefulla insikter om den psykologiska påfrestning som musikskapare upplever och hur man navigerar i den. Med över tio års erfarenhet från musikbranschen presenterar hon fakta, konkreta exempel och praktiska strategier för att hjälpa musikkonstnärer att bygga motståndskraft och stärka sitt mentala välbefinnande – både i förebyggande syfte och i akuta situationer.
Programmet livestreamas men spelas inte in och kan därför inte ses i efterhand. Seminariet hålls på engelska, då gästtalaren har tyska som modersmål.
För mer information om programmet, se här.
Webbinariet livestreamas här.
Ny musik för kör, bronslurar och elektronik
Ny musik för kör, bronslurar och elektronik
Uruppförande av ny musik för bronslurar, kör och elektronik baserat på fragment ur Eddan och den äldsta text av en namngiven författare vi känner till, Enheduanna.
Vildfågel
Vildfågel
VILDFÅGEL
en del i Kungl. Operans Short Stories V.
Musik Stefan Klaverdal
Text Jonas Bernander
Dirigent James Duddle
Regi Jonas Österberg Nilsson
Dramaturg Katarina Aronsson
Musiker ur Kungliga Hovkapellet
Vildfågel utspelar sig på 1940-talet och handlar om Loulou Forsell, författare och dotter till sångaren och operachefen John Forsell. Hon tas in på mentalsjukhus men är fast besluten att rymma därifrån.
Väsen
Väsen
Väsen – En musiksaga för familjer
Minns ni att det förr bodde lustiga figurer i skogarna? Vart har lyktgubben, huldran och alla andra väsen tagit vägen nuförtiden? Det får vi veta i den här oväntade och spännande musiksagan med blåskvintetten Lupus.
För barn och alla som känner sig som barn. Även föräldrar och andra anhöriga är välkomna.
Sagan innehåller ny musik av Stefan Klaverdal och text av ensemblen.
Lovisa Stenberg – tvärflöjt
Britta Holger – oboe
Fredrik Stenberg – klarinett
Johanna Hedlund – valthorn
Olivia Brisvall Rydqvist – fagott
https://www.lupuskvintetten.se/